torsdag 24 november 2011

Små bläckfiskar på stambaren

Jesús hade planerat en riktig specialare till lunch, en stor rund fisk med sås, allt gjort i ugn. Igårkväll förberedde han med att tillaga ingredienser till den tjocka såsen; paprika, tomat, lök och vitlök, i ugnen. På bordet låg en påse med mandel och en med torkad paprika, och Jesús kavlade upp ärmarna för att sätta igång direkt när han kom hem från jobbet.
Men han hade inte mer än tagit fram mixern förrän vi kom på att vi glömt ta ut fisken ur frysen för att tina.
Snopet.
Vi gick ned till stambaren istället. Där var det slamrigt och fullt av folk som vanligt. Solen värmde återigen och ägaren, den svartskäggige hårdrockaren som på kvällarna driver byns bluesbar, hojtade. Här gör de fantastiskt goda vildsvinsgrytor och rådjursrätter, men vi körde med dagens. Som förstarätt valde jag puchero, hemkokt buljong med kikärter, ris och morötter, och Jesús salmorejo, som är som en tjockare gazpacho, med finhackad pata negra-skinka och ägg strött ovanpå. Fantastiskt gott. Salmorejon var dock lite godare än min puchero, så jag tog över Jesús tallrik. Därefter åt han tonfisk med stekt ägg och en god vinsås till, jag beställde förstås puntillitas, friterade minibläckfiskar. Ojojoj!
Jag tog med kameran eftersom jag visste att det skulle bli något gott, allt de lagar på den baren är bra, men kameran glömdes bort samtidigt som jag smakade på salmorejon.
Fick förresten en chokladglass efteråt. Ytterligare plus.
Nu ska vi iväg till Ikea, utlandssvenskarnas räddning, och inhandla glögg och pepparkakor till första advent.
Ska hämta specialbeställningen i kryddaffären här borta också. Frågade efter mald kardemumma häromdagen, men ingen använder kardemumma här, tjejen visste inte ens vad det är, men hon lovade att beställa hem en påse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget