onsdag 18 januari 2012

Matprat

Det går att leva rätt så billigt här.
Då pratar jag inte om hyran av bostad, som är lika dyr som i Sverige.
Eller elen som kräver ett eget inlägg.
Nej, det är maten jag menar. Billigt beroende på vad man äter förstås. Den som äter kött varje dag eller halvfabrikat blir det dyrare för
Basen i spansk matlagning är grönsaker, och jag har just varit och handlat i grösaksaffären här i Las Pajanosas. Potatis till tortillan, lök, paprika, tomater, bönor, en bit pumpa (tack vare att grönsaksaffären ligger vägg i vägg med baren, för kniven var försvunnen), en stor klase bananer... 4,90 euro. Morötter och vitök, som man inte klarar sig utan, har vi redan. Kikärter och linser och en bit chorizo också. Fisk köpte vi i Guillena igår (det blir ugnstekt dorada med vin, lök, paprika, tomater och potatis stekt i olivolja till lunch), och en bit ben, majrova och purjolök att koka buljong av, och Jesús skulle in i brödbutiken innan han åkte till jobbet för ett enkilos pan de pueblo, som vi, när det börjar bli torrt och tråkigt, använder till migas. Jag sparar chorizosnutten till det.
Märks det att jag är hungrig?
Bara en halvtimme kvar till lunch...

4 kommentarer:

  1. Åh, det är nästan så man kastar sig på planet söderut för att få vara med och smaka. Låter så mumsigt. Du kanske kan dela med dig av något recept?

    SvaraRadera
  2. Jag är HELT för detta förslag. Känn vårt stöd!
    Räds inte för att ljuga, stjäla eller krossa hjärtan så länge som du lägger upp Jesus pappas paella-recept! Nu! Nu! Nu! :)
    Kramar,
    Chatrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. DET receptet är det möjligt att du aldrig får...

      Radera

ny gadget

ny gadget