fredag 3 februari 2012

Kallt, kallt, kallt

Hu, vad jag fryser.
Köldvågen från Ryssland har blåst hit.
Det pratas det om på tv:n nu.
Jesús ogillar det.
- De skrämmer bara upp folk. Skrämmer upp de gamla.som bara ser på tv och inte har så mycket annat att tänka på. De kunde lika gärna säga "Nu är det vinter och då är det kallt".

Nu är det kallare än det varit tidigare i vinter, och jag undrar varför elementet inte kunde vänta ett par veckor med att paja.
Eftersom det slog gnistor inifrån det varje gång vi satte på det, och det dessutom spreds en obehaglig bränd lukt i rummet lämnade vi in det på lagning förra veckan.
Åh, vad skönt det hade varit att ha elementet nu. Vem bryr sig om ifall det luktar illa så länge det sprider värme?
Vet inte hur det är i norra Spanien, men i södra är husen inte isolerade.
I norr finns åtminstone element. Inte här. Man har istället en varmluftsfläkt på väggen, eller köper till ett litet element på hjul.
Det är ett bra element vi har, det som är på lagning (förutom att det är sönder då) men vi har inte på det hela tiden när vi är hemma eftersom elen är så dyr här.
Och som i alla hem här försvinner värmen så fort man stänger av värmeapparaten.
I brist på elementet sätter vi ibland på den lilla varmluftsfläkten, den som annars bara är på i badrummet när någon ska duscha. I början hade jag på den här i datarummet också, men det blev alltid kortslutning varje gång jag hade på fläkten och datorn samtidigt.
Den lilla fläkten är en räddning som gör det uthärdligt att gå och lägga sig i ett någorlunda uppvärmt sovrum. Jag brukar också värma den iskalla pyjamasen framför den.
Måtte den hålla ut tills elementet kommer tillbaka. Gallret framför apparaten är av plast, och plasten smälter mer och mer för varje gång vi sätter på den.
I Spanien brukar man ha har en värmekälla under bordet, så också vi.
Vi har en loro, en liten värmegrej som man hänger under bordet. Sedan täcker man bordet med en mycket tjock duk eller filt som går ned till golvet, och då är det varmt och skönt om benen och man blir gärna kvar länge efter middagen.

Vi konstaterar att det är kallt och att jag fryser vilket är en naturlig följd av att ha 12,5 grader inomhus, men med en varm sambo, filtar och möjligheten att gå ut i solen och värma sig klarar man det med.
Det regnar ju inte.
Och det är bättre här än i förra lägenheten i Triana, där dammet blåste in under ytterdörren, och där den som satte sig till höger i soffan fick finna sig i att det blåste isvindar i håret från det otäta fönstret.
Jag skojar inte. Man kände hur det blåste och såg håret röra sig.

El loro värmer ben och frusna fötter.

5 kommentarer:

  1. Haha, nu förstâr jag varför, det ser ut som en papegojbur! Har aldrig sett nâgot liknande, bara vanliga braseros.
    Vi har en butanovärmare som verkligen är effektiv!

    SvaraRadera
  2. I huset i Dublin var det bara enkelglas i fönstren, där vajjade de tunna trådgardinerna så fort det blåste. Det blåste ofta i Dublin.

    SvaraRadera
  3. Är det som en liten estufa? Den ser väldigt liten ut...
    Hade jag bott i Spanien permanent så hade jag isolerat mitt hus väl och haft en kamin eller nåt. Man står inte ut där när det är så kallt! Jag var där över jul och då var det underbart med 16-20 grader. Men på natten var det väl 15 grader i huset förutom i sovrummet där vi lyckades värma upp det till 17. Sista dagarna var det bara 12 i köket, fruktansvärt (och fuktigt!!).
    Nu är jag i Umeå med ca -20 ute men +20 inne, torr hud men man kan slappna av och gå och lägga sig i en normalt tempererad säng utan att behöva grilla pjamasen innan. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har haft 12 grader som lägst inomhus i år. För att vi eldar med ved. Åker man till jobbet och det är -20 ute så blir det kallt fort. En dag när jag kom hem tänkte jag "Ah, Kenny har eldat, vad varmt och skönt det är" så kollade jag termometern. 14,5. Allting är relativt och man vänjer sig vid det mesta. Nu när tempen ute ligger runt nollan är det rena drömmen. Man lägger in en brasa och det stiger flera grader, snabbt. Rena sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, eftersom jag vill vara värst påminner jag om de 2 grader jag hade inomhus förra vintern när värmepannan gick sönder. Före helgen.

      Radera

ny gadget

ny gadget