onsdag 8 februari 2012

Kinesisk tortyr

Vi sitter kvar efter lunchen, fyllda tomater som inte alls var så goda som de ser ut, men vi sitter kvar, njuter av värmen från loron, tittar ut på tvätten som vajar i vinden ute i pation. Idag är det bäst att ha dörren stängd.
- Jag längtar efter värmen. Efter sommaren, säger jag.
- Det är bara för att du inte har varit här någon sommar. För dig är sommaren något sympatiskt, behagligt, trevlig... Men sommaren i Sevilla är martirio chino!
- Va?
- Martirio chino. Tortyr. Lokalt talesätt. Kineserna var väldigt duktiga på att tortera. Hade stort tålamod och finess. Till exempel gjorde de...
- Stopp! Jag vill inte veta!
- Ingen här längtar efter sommaren. När sommaren kommer vill vi bara att den ska ta slut. Jag har nästan glömt hur den är. De senaste fem somrarna har jag ju varit i Sverige. En svensk sommar är som vintern i Sevilla.
- Äh, du har bara haft otur med vädret. Det kan faktiskt bli varmt där också.

Tomater fyllda med vitt bröd, ägg, olivolja, persilja, vitlök, salt och peppar samt (den ena) ost. 

3 kommentarer:

  1. Men det är sant! Det är skönt i Sverige på sommaren och hemskt i Spanien, ändå funderar jag på att dra dit i augusti och hälsa på min spanjor...
    Jag hittade dig på Nyttundersolen-bloggen. Nu ska jag titta vidare här, ta dig gärna en titt hos mig om du vill.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte heller längta efter sommar i Sevilla, huga!

    SvaraRadera
  3. Ja, Sverige är mycket trevligare på sommaren - säger jag som inte har en aning - men jag har helt rätt :)
    Du vill komma hit om inte för något annat skäl så för att hålla Jesus sällskap på Judas Priest-konserterna som han naturligtvis inte kan missa nu när de gör sin farväl-turné.
    /C

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget