onsdag 29 februari 2012

Resdag ett: övernattning i Èvora

Nåja.
Jesús fick vänta en halvtimme efter jobbet innan jag kom och hämtade honom med bilen full av packning. Att det dröjde berodde inte enbart på att jag var sent ute, utan även på att jag inte kunde hitta passet. Ringde J som alltid vet var allt finns, och han sa att det inte behövdes mer i Portugal än i Spanien, och det var ju sant, men man blir lite korttänkt när man är stressad.
Glömde tandborstar och bra körmusik, men J tyckte inte att det gjorde något (det sistnämnda) eftersom han råkade ha ett av sina stora paket med heavy metalskivor i bilen.
Kul för honom.


Vi stannade i Évora, och precis som förra gången övernattade vi på Pensao Policarpo, denna pärla från 1500-talet. Vi fick ett rum med vackert målat tak, så vackert att jag låg och bara tittade upp i det.

Lägg märke till taket, inte Jesús ryggtavla.
De är så vänliga på det här stället, och allt är så genomtänkt. Från konsten på väggarna till tavlan där de skriver upp alla kulturaktiviteter för de närmaste dagarna och musiken i den lilla frukostrummet.



Vi åt middag på samma ställe som sist, fantastiska Sao Luis och jag åt det godaste jag ätit i Portugal: bacalao med potatis och grädde i en mumsig blandning så fint skivad att man inte såg vad som var vad. Vacker är den inte, rätten, men så fullkomligt perfekt att man blir tårögd av smaken. Gud så gott! J valde samma som sist, bacalao med potatis och en oljig sås med grejer i..
Jag var helt proppmätt efter den måltiden, men hade kunnat äta det dubbla bara för att det var så gott.

1 kommentar:

  1. Jesus är en klurig pojk han :)
    Utan den minsta talang för synskhet så förutspår jag att heavymetal-nödpaketet kommer att försvinna under mystiska omständigheter.
    Jag ser det framför mig. Du tröstar Jesus: "Oj. Det var ju jätteegendomligt att tjuven inte stal något annat än din heavymetalmusik och att det inte finns några tecken på att någon brutit sig in i bilen. Kan vi gå och köpa lite uthärdlig musik nu?" :)
    /C

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget