söndag 25 mars 2012

Grubbel över tiden

Sommartid?
Börjar sommartiden idag?
Betyder det att man ska vrida fram klockan eller vrida den tillbaka?
Lyckas aldrig lära mig det.
Det är som sju gånger åtta i matten, det går bara inte.
Det går inte.
Det finns en massa hjälpramsor för det där med klockan. Till exempel den där med att ställa fram utemöblerna och ställa in dem igen.
Efter väldigt mycket grubblande (vi pratar om år här) kom jag för ett par dagar sedan på vad det förmodligen betyder. Förklaringen bara kom, som en blixt! Det är ordet fram som är hemligheten. Fram möblerna... fram klockan...

Jag har alltid haft min egen hjälpregel, även om den inte är glasklar ens för mig. Det är mer en känsla:
Vår - vårdepp - måste dessutom gå upp tidigare = bara elände.
Höst - glädje över mörkret och löven - får dessutom sova en timme längre på morgonen (!) = mer glädje!

Så visst ställer vi... fram klockan? Förlorar en timme? Går upp tidigare?

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att det var en timme som försvann för annars var vi alla på jobbet vid fel tid idag :)

    SvaraRadera
  2. Äntligen sommartid! Äntligen ljusa kvällar! Äntligen kan man få nåt gjort efter jobbet. Som jag längtat!

    Det där med utemöbler är bara konstigt, de står ute året om här. Alltså ingen användbar regel. Men. Jag lärde mig en bra regel för ett tag sen. Man ska ställa klockan mot sommaren, det är därför det heter sommartid. Dvs, på våren har vi sommaren FRAMFÖR oss och ser FRAM mot den, alltså ställer vi FRAM klockan. På hösten är sommaren BAKOM oss, vi ser TILLBAKA och ställer TILLBAKA klockan.

    Simple as that! :)

    BTW, ni vet väl vem som bestämmer i Sverige? Nope, inte knygen. Inte Rainis heller. Inte ens Arne, även om Chatrin kommer säga det. Nen, det är klockan, såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewe: Visst är det klockan! Sverige är klockans land, och nåde den som väljer livet framför klockan!

      Radera
    2. "Du väljer livet framför klockan." Ja, det låter ju onekligen bättre än: "jag är totalt oförmögen att planera något någonsin" :P

      Radera

ny gadget

ny gadget