söndag 22 april 2012

Annika-dagen

Det var min namnsdag igår!
Hade ingen aning, har ingen svensk almanacka med svenska namnsdagar. Och det finns inget helgon som heter Annika så Annikorna i Spanien firas inte, trots att namnsdagar brukar uppmärksammas mycket mer här än i Sverige.
Så gott som alla spanjorer har namn efter något helgon, santo, därför brukar man säga att det är min santo idag.
Det är tydligen så att barn måste ha ett helgonnamn för att få döpas.
Och namntraditionen är stark.
Jag tror att det får bli en favorit i repris snart, den där om att alla spanjorer heter likadant!


5 kommentarer:

  1. Nemän Grattis!
    Är det så att man firar namnsdagen mer än fölsedagen i Spanien? Jag fick aldrig riktigt det om rättfoten under min tid i Sevilla.
    Kram!
    /Julia

    SvaraRadera
  2. Namnsdagar firas, men födelsedagar firas mer.
    Vad gjorde du i Sevilla?

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig varit med om att barnen maste ha ett helgonnamn för att fa döpas, varken här eller i Sverige..vart har du hört det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner en familj som hade bestämt namn till sonen och ville döpa honom, men fick inte eftersom det inte var ett religiöst namn. De bytte då till ett helgonnamn som är snarlikt det de själva hade valt, eftersom det var viktigt för familjen att få sonen döpt, men de kallar honom aldrig för helgonnamnet utan alla säger Alexis.

      Radera
    2. Va?! I Sevilla? Det var det konstigaste jag hört, det maste vart nagon knasig präst..;p

      Radera

ny gadget

ny gadget