tisdag 17 april 2012

Crossianten

"Crossiant... crossiant... crossiant..."
- Jag tror jag vet vad crossiant betyder!
- ???
- Hjärta!
- ?!??
- Jo, men hör här! Corazón - Crossiant (uttalas croasang på spanska), Corazón - C###### (försöker uttala det som jag föreställer mig att man säger på franska, det obegripliga språket). Visst liknar de varandra? Dessutom kan man se vissa likheter med ett hjärta.
(Känner mig oerhört smart som har dragit den här slutsatsen.)
- Det tror inte jag, säger Jesús. Förresten är crossianten en halvmåne, och den är inte ens fransk. Det sägs att den uppfanns av bagarna i Wien när Turkiet försökte invadera staden. Bagarna var uppe och bakade hela nätterna och var de som upptäckte att turkarna försökte gräva sig in under muren nattetid. Bagarna började sedan göra crossianter som har formen av en måne, som är en av symbolerna på Turkiets flagga. Österrikarna åt halvmånarna för att gotta sig åt segern.

Så låter det när man är tillsammans med en lärare. Fasen, vad allmänbildad han är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget