måndag 16 april 2012

Konstigaste pizzan på Orsini

Orsini heter en pizzeria här i Sevilla. Orsini finns på åtminstone två ställen som jag känner till. En alldeles innan Trianabron, den andra nära Alfalfa.
Det luktar vansinnigt gott från de här pizzeriorna.
Och de har ovanliga pizzor såg jag när vi åt middag där häromkvällen. Hittade i menyn en lustig en med serranoskinka, camembertost och... hallonsylt!
Jesús valde en annan konstig, som var så konstig att han trodde att det hade blivit fel.
- Hallå, ursäkta... Jo, det är ingen ost på pizzan...
- Nej, den är sådan. Jag kan visa i menyn...
- Jaså. Jaha. Nä, det behövs inte...
Trots att jag inte äter ost förstår jag att han blev besviken. Det var den ynkligaste pizzan jag sett. Torr pizzabotten med tomatskivor och lite ansjovisfiléer ovanpå. Inte ens tomatsås var det på den. Jesús hällde över olivolja för att pizzan skulle vara lättare att svälja.
- Jag kollade inte... Jag tog för givet att det skulle vara ost på...
Själv tog jag en sallad, och det var verkligen inte mer än det stod att det skulle vara i den: En massa strimlad isbergssallad, skinka, konserverad ananas och konserverad persika. Bröd till? Nix.
Älskar maten i Spanien, men pizza och sallader, där vinner Sverige!
J var fortfarande hungrig efter besöket så vi gick till gamla schackbare. Det var som att komma hem. Kändes så gott att sitta där vid disken och äta carne con tomate och prata med kyparen, samme kypare som alltid, samma mat som alltid.

2 kommentarer:

  1. Hej Annika i Sevilla!

    Vad roligt att du hittade in på min blogg och tack för tipset om chokladen och filmen :)
    Hur länge har du bott i Spanien med din kärlek? Vi är inne på vårt andra år i San Sebastian nu och trivs väldigt bra. Kan dock hålla med om att spanjorerna inte är så duktig på just pizza ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har bott här med spanjoren i fem år, från och till. Sedan oktober bara till. Jag har varit i San Sebastián, det är ett mysigt ställe. Skoj att ha så nära till Frankrike! Vi har nära till Portugal istället.

      Radera

ny gadget

ny gadget