söndag 22 april 2012

Om jag befann mig i en svensk mataffär

Min fina vän Åsa kommer på besök! På måndag landar hon i Malaga, på tisdag kommer hon hit och stannar i en vecka.
Jag som är van att packa sa till henne att för en vecka räcker det med ett handbagage.
Åsa lyssnade inte. Eller det gjorde hon, men ångrade sig och la till en väska i efterhand.
Jag vet ju att det egentligen inte behövs, så jag har ända sedan dess fantiserat om vilka önskemål jag kan fylla hennes resväska med.
Vad behöver jag egentligen från Sverige? Som är möjligt att ta med alltså, mina böcker och mina lådor med porslin packar hon knappast ned. Svensk luft är också svårt att lägga i resväskan. Den fina tavlan av Ulla Holmstrand går ju inte heller. Eller ett stort ressällskap, det går ju inte, särskilt inte hon med höftproblem.
Vad längtar jag efter då, förutom bibliotek, skog och sånt?
Thaimat.
Japp, thaimat. Gud så gott det vore med thaimat! Var hittar man det i Sevilla? Har hört talas om något ställe, men det verkar vara kategori lyxrestaurang och inte min prisklass. Alltså inte så enkelt som när man jobbar i Vara, "glömmer" lunchen en onsdag, torsdag eller fredag (lagas bara då) och går iväg till Hanssons och köper en låda. (Hanssons kiosk är korvkioskarnas korvkiosk.)
Skulle väldigt gärna vilja ha en lunch från restaurang Sjöboden på Spiken.
Nä, dumheter, sådant kan man inte ta med sig hit.
Men det finns annan mat...
Går i fantasin in i den stora mattaffären hemma. Går rakt fram, längst bort till charken och ber att få en stor bit av deras smörgåstårta. Och en nygrillad kyckling som fortfarande är varm (fast jag har lagt av med sånt).
En burk De la Gardiesill i fiskdisken (ska avjutas med dillkokt potatis).
En flaska pommac åker ner i vagnen.
Mjölk. Svensk mjölk.
Grynkorv (när började jag tycka så mycket om grynkorv?).
Kiviks äppelmust, enda äppeljuicen som smakar äpple. Och det är smak av svenska äpplen.
Ett paket Remi, de där goda, platta mintkexen.
Tittar en stund på de stora påsarna med nybakade tekakor från Rådhuset, men kommer på bättre tankar, jag ska ju baka filmjölkslimpa, är ju i landet där det finns filmjölk att köpa! Just det ja, måste ha en läckökorv till mackorna.
Ojoj, inne på den farliga avdelningen. Ostbågar? Dillchips? Grill? Sourcream? Ugnsbakade?

Jag listar det viktigaste till Åsa:
  • Till offer åt Molok, Åsa Larssons senaste bok
  • Ljus sirap
  • Jordgubbsfrön
Och några önskemål (bland annat en rökt sik) om hon får plats...

Åsa

7 kommentarer:

  1. Ett skepp kommer lastat!
    Jadu Annika. Vad ska det bli av detta tro... =) Det blir spännande. Jag hade i alla fall DEFINITIVT INTE kunnat klara mig med bara handbagage. Även om jag skulle skippat allt till dig. Såäre.
    Om en halvtimme smiter jag från jobbet för att åka bussen hem, sen är det mys med mannen ikväll, innan förberedande rakning på strategiskt utsatta områden och lite nagellacksmålning och annat tar vid i morgon.
    Skepp Ohoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strunt i rakningen, jag är inte så nogräknad.

      Radera
  2. Jag lagade just thai-inspirerad mat själv. Kokosmjölk och currypasta är bra ingerdienser som jag inte tror finns att få tag i så lätt i Spanien. Det kan hon ju ta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en bra butik med orientaliska produkter här i stan. Kokosmjölk har jag köpt själv till en pumpasoppa, mycket möjligt att currypasta finns också. Jag har fisksås men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Vill helst laga (äta) stekta nudlar. Har du något bra recept?

      Radera
    2. Fisksås är sälta i maten, kanske lite goare än att bara salta den. Som sojasås som inte är brun (och som baljväxtallergiker kan äta, har jag lärt mej).
      /Katrina

      Radera
  3. Vilken kul blogg! Kan varmt rekommendera äppelmusten från Sövdes musteri (Sjöbo Kommun). Mycket bättre än Kiviks!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ska lägga musten på minnet! Går den att få tag i... hm... andra kommuner?

      Radera

ny gadget

ny gadget