fredag 20 april 2012

"Ta med böckerna och betala imorgon"

Du har gått ut för att köpa bröd.
Tar upp portmonän för att betala.
Och ser att det fattas en tia.
- Äsch, strunt i det, du kan komma in imorgon med den, säger kassören glatt.
Eller? Hur ofta händer det? I Sverige tror jag inte att jag varit med om det någonsin.
I Spanien däremot. I grönsaksaffären. I brödbutiken. Till och med hos Shrek och hans syster.
Men det som hände igår tar priset.
Hade gått till en copistería (där man gör kopior) för att kopiera en hög böcker. Kom tillbaka senare på eftermiddagen då det skulle vara färdigt. Det var det, men priset var högre än jag hade räknat med. Jag hade 20 euro för lite med mig. Ungefär 200 kronor. Tänkte lämna kvar bokhögen, betala och hämta den nästa dag i stället, men blev övertalad att ta med böckerna med en gång.
- Du behöver dem väl?
- Nja, det är inte akut...
- Ta med dig böckerna och betala det du har. Kom in med resten imorgon.
Oj.
Det är inte en euro vi pratar om längre, utan 20.

2 kommentarer:

  1. Hm... litar de så mkt på varandra? Kanske inte konstigt att de har ekonomisk kris. (fast det är ju fint att man kan göra så.. annan mentalitet antar jag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förvånande med tanke på att spanjorerna undrar hur tusan vi kan sälja äpplen vid vägkanten i obemannade stånd, utan att någon själ både äpplen och pengabössa.

      Radera

ny gadget

ny gadget