måndag 2 april 2012

Tjurfäktningstjuren som flydde

Jesús pappa är ur-Sevillano.
Inte bara det, han är född i Triana av alla stadsdelar, hela hans familj kommer från Triana.
Det här är en historia om hans farmor:
Familjen bodde på calle Castilla, en av Sevillas och Trianas välkända gator, nere vid floden Gualdaquivir.
Farmodern mådde inte riktigt bra och låg inne och vilade den här dagen för nästan hundra år sedan..
Det var under tjurfäktningssäsong, och tjurarna fördes till tjurfäktningsarenan via calle Castilla. Sex ungtjurar och sex gamla tjurar som skulle hålla de unga lugna under vandringen.
Det var mycket folk runt omkring. En del modiga petade på tjurarna för att reta dem, de andra försökte skydda tjurarna mot sådant och förde samlingen framåt. Men något hände den här dagen när farmodern låg i sitt rum och vilade. Kanske blev han retad, kanske anade han vad som väntade. Sant är i alla fall att en av tjurarna i ledet ilsknade till och flydde. Han använde sin muskelstyrka till att hota och knuffa sig ur ledet och sprang, sprang på den trånga gatan, sprang in genom en port och sprang rakt in i farmoderns sovrum!
Kan ni tänka er den stackars farmodern där hon vaknade med ett ryck av att en stor, frustande tjur stod mitt framför henne i det lilla rummet och stirrade!
Men där kom karlarna som sprungit efter tjuren, och de tog tag i svansen på djuret, drog ut honom och räddade den chockade farmodern.
Fortfarande påminns Jesús pappa om tjuren som sprang in i en dams sovrum, och kan då stolt säga, att det var hans egen farmor som var den damen.

Bild från stock.schng

3 kommentarer:

  1. Det var en intressant historia och en FANTASTISK BILD!
    Men jag är dessvärre på tjurens sida.
    Jag tror verkligen inte att Spanien är ett bra ställe för djur.

    SvaraRadera
  2. Mammas machete: Eller hur!
    Chatrin: Nu skäms jag. Har precis börjat använda bilder från en sida som det är tillåtet att låna bilder från. Men det är klart att jag borde skriva under att det inte är min bild! Lovar att inte göra om det, och att skriva under de har jag använt!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget