fredag 13 april 2012

Var är godishyllan?

Kan inte låta bli att fundera på det Sara skriver.
Sara är på Sverigebesök och häpnar över de enorma godishyllorna i svenska butiker. Det verkar vara på Korsika som i Spanien då. Vill man köpa godis när man är och handlar här måste man leta efter godishyllan!
Jag skojar inte. Den brukar vara så liten, och kan vara placerad var som helst i butiken. Var som helst. Och när man väl hittar den, om man gör det, är urvalet sötsaker mycket litet. Några påsar med hårda karameller. Några med mjuka. Inget lösgodis. Ett litet sortiment choklad.
Tänk er chipshyllorna i svenska butiker. Hur stora som helst.
Det enorma urvalet kex och kakor. Läskedrycker.
Inte svårt att äta nyttigt här. Går man till Día till exempel så köper man bara det nödvändiga eftersom det inte finns något annat. Ibland kan det slinka ner en påse pistagenötter eller en ask russin också. Annars: kikärter, linser, ris, tomate frito, mjöl, salt, socker... Resten köper vi i grönsaksaffären.
Låter det tråkigt?
I stort sett äter jag godare och nyttigare mat här än jag gjort i Sverige (undantag finns så klart), trots det stora utbudet i svenska matbutiker.

Bild från stock.xchng

5 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar!!

    Det låter ju klokt detta! I Sverige svämmar affärerna fullkomligt över av godis, läsk och chips...

    SvaraRadera
  2. Ibland önskar jag att livet i Sverige var lite mer som i Medelhavsländerna. Det är svårt att leva nyttigt i Sverige, särskilt om man är svag för onyttigheter som jag är.

    Jag tror över huvud taget att ett långsammare liv med siesta och inte så stressfyllt är bra precis som kost med mindre mängd mejeriprodukter och rött kött och mer av grönsaker är precis vad vi behöver.

    Viva España och Forza Italia! :)

    SvaraRadera
  3. Helga: Ja, och jag tänker inte på hur mycket det finns när jag är hemam i Sverige.
    Jenny: Ja, det är svårt. Jag tror också på medehavsvanor. Man äter av allt egentligen, och färska grönsaker är basen i matlagningen. Kött är inte så viktigt. Man vilar, man träffar vänner och umgås med släkten. På många sätt är det gott att leva här.

    SvaraRadera
  4. Det lustiga är att många spanska barn äter godis, chips och bollería i princip varje dag. Övervikt bland spanska barn är också ett stort problem. Jag vet inte om detta har ändrats i Sverige men jag håller i alla fall stenhårt på lördag som godisdag. Och om vi pratar frukost är det mycket lättare att äta nyttig sådan i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är lättare att äta nyttig frukost i Sverige!

      Radera

ny gadget

ny gadget