onsdag 23 maj 2012

När man är sjuk och inte kan sova pratar man om London

Jag huttrar och fryser och snörvlar och är genomtrött men kan ändå inte somna. Jesús armar om mig, men hans kroppsvärme räcker inte.
- Berätta om London, ber jag, berätta något som jag har glömt.
(Vi åkte till London för fem år sedan. Jag fyllde år och den dagen skulle vi, som alla år, vara åtskilda, han jobbade i Spanien, jag i Sverige. Men vi bestämde oss att mötas på halva vägen den helgen, det blev i London.)
- Minns du var vi bodde?
- Neej?
- Det var ovanför en bar.
- Ja, just det! (En minnesbild av en brunmurrig högljudd bar med svängd bardisk och en trappa vid sidan om växer fram.)
- Det var högt i tak och vi åt sushi där.
- Ja, vi köpte med oss det. Från ett sådant roligt ställe. En massa sorter som man plockade själv och la i en låda. Och de hade världens godaste wasabinötter.
- Och på tv annonserade de om en Iron Maiden-konsert, fortsätter Jesús, han med det kristallklara minnet.
Tur att han är sådan, jag skulle inte veta ett dugg om vad vi har gjort de här åren om han inte berättade det för mig.
- Vi hann inte se mycket av London...
- ... men det var en väldigt bra resa. Och en väldigt bra födelsedag, konstaterar jag.
- Den här kommer att bli ännu bättre. Jag har börjat göra planer. Fast jag har inte bestämt om det ska bli en överraskning eller inte.
- ???

Nyfikenheten väckt.


8 kommentarer:

  1. Gillar! Har läst din blogg ett tag, mycket intressant då Spanien är ett land i mitt och käre sambons hjärtan. Väljer kontot Anonymt, då jag inte kan så mycket mera om datorer... Vänlig hälsning Pia/ Norrtälje / Suecia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Pia! Du får gärna välja Anonym, det är lika roligt att få en kommentar. Vad har ni för relation till Spanien?

      Radera
    2. Hej Annika! Jag kör hela berättelsen; Träffade sambon 2006, Bland det första vi gjorde (konstig grej det också)var att boka en resa. Ospecifierad. Och hamnar 50 meter från stranden på san Agustin, Gran Canaria! och förlovade oss...:-) Trots sambons enorma flygrädsla så har det rullat på: GC några gånger, och nu för en vecka sen så kom vi hem från Menorca efter en veckas vistelse...Trivs bara så gott därborta, har även en god spansklärare på mitt nuvarande jobb, som man kan fråga om vissa ord och sånt. Tragglar lite spanska, ibland fastnar ett och annat ord! Opa!

      Radera
    3. Tack för berättelsen! Jag kan tro att ni har gjort fina resor tillsammans, särskilt Menorca måste vara vackert. Kanske dags att besöka inlandet nästa gång? Det finns så mycket att se här, från den faschinerande norra kusten till don Quijotes mulliga väderkvarnar och det som sägs vara Europas äldsta stad. Då kan ni åka tåg också, så slipper din sambo plågas. Starkt av honom att trotsa rädslan. Traggla på med orden, man har så stor glädhje av språket när man kan det lite!

      Radera
    4. Buenas tardes, Annika! Det tokiga är att vi har bokat charterresa tll GC igen i augusti, men då sambon mjuknat lite i åsikterna så vill jag höra med dig; gammal stad, kultur, bada i havet ej nödvändigt men gärna hav ändå(:-)promenadvänligt...har du ett litet tips? Supertacksam isåfall! Vi har redan planer på att boka om GC, så...de där väderkvarnarna lät inte tokigt alls! Vänliga hälsningar Pia.

      Radera
    5. Javisst, jag har en massa tips! Du får gärna ge mig din e-postadress så har jag lite mer utrymme att skriva än i dessa korta inägg.
      /Annika

      Radera
  2. Vad fint!!! Eller... ja... vad rent jävulusiskt av honom... Han tycks tycka om att tortera dig på sådana här sätt, eller hur? Det finns ju i och för sig värre sorters tortyr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, han tycker att det är himla skoj...

      Radera

ny gadget

ny gadget