lördag 15 september 2012

Fredagsmys med Psycho

Äntligen fredag.
Vi gick till freidurían här i byn för att köpa med oss mat. Det är kul med freiduríor. Man väljer vad man vill ha av olika sorters fisk och skaldjur, och får det friterat på ett ögonblick. I den här freidúrían säljs också olika typer av potatissallader, röror, gazpacho (den kalla tomatsoppan) kalla drycker, chips tillverkade i grannbyn, brödpinnar och pommes frites. Freidurían har bara öppet på kvällarna, och på helgerna säljer de förutom ovanstående även grillad kyckling. Man får välja mellan vanlig kyckling coh vitlökskyckling. Vi tog den vanliga som har god smak av rosmarin.för kycklingen. Kycklingen delas i bitar och läggs ned i en rund folieform med en massa het, god spad.
Det blev en pappstrut med pommes frites också samt en väldigt lång pratstund med alla Jesús nya elever och deras föräldrar som vi mötte på vägen.


Efter maten tittade vi på film.
Tydligen har jag en stor lucka i allmänbildningen. En mycket stor lucka, så stor att det nästan är pinsamt och att Jesús måste göra något åt det.
Jag hade aldrig sett Hitchcockfilmen Psycho.
Har aldrig haft någon lust att göra det heller, så Jesús köpte den för att jag skulle känna mig tvingad att se den.
Det funkade.

Oj vad han tjatade om filmen.
"Är det sant att du inte vet hur den slutar?"
"Har du aldrig sett den berömda scenen?" ("Vilken berömda scen?")
"På sätt och viss avundas jag dig. Jag önskar att jag också hade sett filmen för första gången i din ålder. Nu ska jag njuta av att du gör det."

Vi såg filmen.
Den var bra.
Nej, jag hade ingen aning om vilken vändning historien skulle ta.
Har aldrig sett dusch-scenen i originalversion.
Blev överraskad av slutet.

Är det någon av er som inte har sett Psycho? Är jag den enda som år 2012 hann fylla 30 utan att se filmen?


4 kommentarer:

  1. Maken till fräckhet. Jag skulle inte vilja vara i Jesus skor just nu. Antyda att du (som bara läser nobelpristagare på orginalspråk) har "en lucka" - till och med en "stor lucka" - ännu värre en "pinsamt stor lucka" - i din allmänbildning?
    Jesus har rätt i det faktum att Psycho är ett klassiskt mästerverk - och var på många sätt en stilbildande film inom skräckgenren.
    Vad fint av Jesus att han tagit det som sin livsuppgift att göra dig mer allmänbildad inom just skräckgenren???!!! Jag menar det är ju något som du verkligen kommer uppskatta :(
    Jag tycker att du bör kontra med att hans allmänbildning när det gäller romantiska komedier med Hugh Grant bör justeras på ett liknande sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eventuellt är det bara ett sätt att få dig att sitta närmare honom i soffan.
      Kramar

      Radera
    2. Enligt honom hör Hugh Grant-filmer inte till allmänbildningen. Inga dramafilmer eller filmer med en gnutta sympati och kärlek alls faktiskt.
      Om det med soffan var syftet så misslyckades han eftersom jag vägrade gå in i rummet medan filmen var på.

      Radera
    3. Du vet... Inte för att vilja vara petig på något sätt - ja vet - sedan när då? :)
      Vi har haft den här diskussionen förut. Om du bara hör på filmen från rummet bredvid så har du tekniskt sett inte SETT filmen i fråga :)
      Kramar

      Radera

ny gadget

ny gadget