tisdag 25 september 2012

Inget gratisinsulin här

När jag åkte hit för ett år sedan tog jag med mängder av insulin och grejer som hör till pump och blodprov. Först nu har en del tagit slut. Igår var jag på apoteket för att för första gången hämta ut på spanskt recept.
Det enda som fanns hemma var ett paket insulinpennor som jag bara har ifall pumpen går sönder.
De kostade över fyra euro!
De var enligt apotekaren lite billigare innan höjningen på mediciner för ett tag sedan, men insulinet kostade pengar även då.
För jäkligt tycker jag som är bortskämd med gratis mediciner och hjälpmedel.
Förmodligen bortskämd, jag kan ju ändå betala.
Men ändå. Vi pratar inte huvudvärkstabletter elle nässpray, utan livsviktiga mediciner. Jag tycker att de borde vara kostnadsfria. Jag tycker verkligen det.
Får se i eftermiddag, när jag hämtar beställningsvarorna, vad det kommer att kosta.

4 kommentarer:

  1. 4 Euro later som hittat for mig...I Chile ar sa gott som alla mediciner sjuukt dyra. Har en van som ocksa tar mediciner som for henne ar livsnodvandiga, Hon lagger ner run 1500kr imanaden pa detta. I ett land dar minimilonen ligger strax over 1500...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du har rätt! Det är jag som har haft det för bra. Det ÄR billigt, jag får det ju kraftigt subventionerat. Fy fasiken för Chiles priser. Det är förfärligt orättvist. Medicinen är dyrast där folk har minst pengar. Skrämmande att tänka på. Vad händer när man inte har råd att betala sin medicin?
      Jag tycker att livsnödvändiga mediciner alltid borde vara gratis.

      Radera
  2. Na, det ar du som har ratt. Livsnodvandiga mediciner skall vara statligt subventionerande. Alternativt tycker jag att man som patient kan fa betala efter formaga. Kanske att man betalar en viss procentandel av sin lon.
    I Chile finns ett statligt program dar sjuka kan skriva in sig for att fa tillgang till billigare mediciner. Ofta ar det vanliga sjukdomar det galler, typ astma, hjartmedeciner etc. Men programmet ar langt ifran komplett. Har man en sjukdom som inte finns med pa listan kan man betala hur mycket som helst. Haromdagen sag jag ett reportage pa tv om en ung kvinna som led av en allvarlig form av reumatism. Hennes mediciner kostade runt 55.000kr varje manad och var nodvandiga for att hennes tillstand inte skulle forsamras. Kvinnan i fraga hade varit nyhetsupplasare och hade haft en god ekonomisk situation men nu hade hon blivit tvungen att salja allt hon agde for at bekosta sina mediciner..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fruktansvärt! Hur är det möjligt! Hur kan något sådant få förekomma?

      Radera

ny gadget

ny gadget