torsdag 20 september 2012

Recept: Persikopaj med marängtäcke

Jag frossar i persikor. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i den frukten tidigare, men nu...
Persikorna köper jag i fruktaffären här i byn, äter som de är eller gör paj av dem. Persikopaj med marängtäcke. Rekommenderas varmt. En av mina bästa efterrätter.
Det här receptet brukar jag använda:

Pajdeg:
125 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
2 msk socker

Fyllning:
6 persikor
3 äggulor
3/4 dl socker
2 msk vetemjöl
finrivet skal av 1/2 citron
pressad saft av 1/2 citron

Maräng:
3 äggvitor
1 1/2 dl socker

Blanda ingredienserna till pajdegen och tryck ut degen i en rund pajform, ca 28 cm i diameter. Ställ degen kylskåpskallt i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen cirka 10 minuter.

Skär persikorna i klyftor och fördela dem jämnt i pajskalet. Vispa äggulor och socker vitt och poröst. Sikta ned vetemjöl och tillsätt citronskal och citronsaft. Rör om varsamt och häll smeten över frukten. Ställ pajen i nedre delen av ugnen och grädda cirka 15 minuter.

Vispa äggvitorna till marängen med rena redskap till ett fast, vitt skum. Tillsätt sockret litet i taget (viktigt att det sker i den här ordningen!) under fortsatt vispning till en styv och blank massa. Bred marängsmeten över pajen och grädda i nedre delen av ugnen i ytterligare cirka 15 minuter.


4 kommentarer:

  1. Det låter lovande. Har gjort väldigt lite marängiga saker. Borde kanske testas.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maräng är gott! Maräng med citron och persika ännu godare!

      Radera

ny gadget

ny gadget