torsdag 25 oktober 2012

Sverigeresan i bilder, del 1

Det har varit en helt fantastisk vecka i Sverige. En av de bästa resor jag kan minnas, och jag har kommit tillbaka till Spanien med en massa energi och glädje. Och lika beslutsam som tidigare att det är där jag vill bo.
Men på grund av Jesús jobb blir vi kvar här ett tag till.

Bloggen har varit bildlös den senaste veckan, det ska jag ta igen nu. Följ med så får ni se lite av vad jag har gjort!


Jag har åkt en massa tåg. Jag älskar att åka tåg. Ta med matsäck, böcker, tidningar, slumra lite, titta ut, filosofera... Att vänta på tåg en tidig morgon, se ljuset närma sig, höra dunket mot rälsen...
I tidningen Kupé fick jag läsa om nyöppnade Smörgåstårteriet i Stockholm. Verkar lovande! Tyvärr är det stängt måndagar och tisdagar, och jag var där en tisdag.


Det här var en av anhalterna: Vara! Har väntat och väntat på det "nya" stationshuset, och så var jag inte ens i Sverige under den spektakulära, helt ordlösa invigningen! Historien i korthet: Vara stationshus behövde renoveras. Man nöjde sig inte med renovering utan fick hjälp av en tysk konstnär att piffa till det lite.
Jag tycker att det blev himla roligt! Gillar det verkligen! Man blir ju glad av det!
Egentligen skulle huset ha målats korallrött, men det gick inte att få till en tillräckligt tålig färg i den kulörten.
En av de färggranna rymdbumlingarna som har trillat ned från himlen ligger på andra sidan järnvägen.


Jag var inte i Vara bara för att titta på stationshuset, utan för att äta thai-mat och för att hälsa på de här på redaktionen också. Gissa om jag längtade tillbaka! Lisa är tjejen som sitter ned, Elisabeth är hon som står. För övrigt min Sevilla-kompis Nikkis mamma. Det var genom henne som jag lärde känna Nikki. Elisabeth skickade med en påse gott till dottern.
Malin och Naima var inte inne när jag tog fram kameran.


Så hoppade jag på tåget igen och åkte hem till Lidköping. Kikade på vad som hänt sedan sist. Upptäckte att skojiga Nostalgeek har öppnat finfint kafé. Blev inget besök där, däremot ett rosa porslinshjärta med Elvis som ska hänga i backspegeln i bilen varannan vecka.


Jag köpte småkakor på bästa-bageriet-alla-kategorier-alla-länder Henrys, som fått nya lokaler.


I Lidköping fikade jag med min högstadiekompis Mia som jag inte träffat på en massa år. Jätteskoj! Tack facebook!


Jag övernattade hos morbror Bosse och hans fru Eva. Bosse är snickare och Eva modist (bland annat) och de har skapat ett av mina favorithus, invändigt. Jag välkomnades med en värmande brasa, fick fläskkotletter och maffig äpplekaka och lyxfrukost, och sov på den skönaste madrass man kan tänka sig. Det var rena spa-vistelsen.

4 kommentarer:

  1. Vet inte vad det är med mig i dag, men var jag än tittar så får jag hemlängtan.

    Låter som en helt underbar resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så har jag spätt på hemlängtan. Hoppas den har gått över nu.

      Radera
  2. Huuuu! Jag får kalla kårar av den blå färgen...påminner mig om en burk i en förfallen lada i barndomen som jag nyfiket öppnade. Koboltblå hette den visst och snart var hud och kläder inpyrda med detta färgpigment i pulverform. Puffpuffhost... och det gick inte bort sådär lätt, inte. Inte på ett par veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket minne av en färg! Då blev du alldeles blå! Tänk om det skett lagom till invigningen av stationshuset istället, då hade du kunnat vara med på den med en färgglad hatt på huvudet.

      Radera

ny gadget

ny gadget