lördag 24 november 2012

Fredagsglimtar

Jag satte mig ned för att skriva om min fina fredag, min välbehövliga fredag efter flera mänskliga krockar under veckan, men just nu minns jag inte ritkigt vad som varit så bra med dagen. Glimtar bara:

Ikea-besök med Nikki.
Borttappande av bil (igen).
Lunch hos svärföräldrarna - puchero och pringá (köttbuljong kokt på kött, svål, ben, kikärter och grönsaker, äts ofta med ris eller minispagetti i, köttet äts med bröd efteråt).
Brev från moster.
Snopen känsla när jag inser att hon inte skickat med receptet till den smarriga marängrulle med lingon och chokladkräm på bilden som hon lagt i kuvertet, att det inte är marängrullen som är grejen utan kåseriet på baksidan.
Jesus iväg till svampskogen, jag iväg på promenad genom stan.
Får en föraning. Följer föraningen till katedralen, och mycket riktigt, julkrubbemarknaden är igång!
Går igenom alla stånd och ber att få se deras caganers. Hittar två bajsande kvinnofigurer, något som är så ovanligt att de är de två enda på hela marknaden. De är gjorda av lera och därför värda mer pengar än jag har med mig. Men två andra, riktigt roliga figurer följer med hem till samlingen. Bild kommer, lovar, bilder till inläggen är på gång!
Blir upphämtad av svampplockaren som skrutit så i telefon. Tittar snopet i korgen och ser... öh... några orange svampar i ena hörnet av korgen. Låtsas bli imponerad.
Köper hasselnötschokladpinnar till, tja, invigningen av vardagsrumsbordet.
Samma ursäkt används till specialölet och den tjocka, hutlöst dyra korven också.
J lagar mat, jag bygger bord.
Blir korv samt niscalo-svamp stekt i olivolja, vitt vin, vitlök och persilja till middag.
Kocken somnar och bordsbyggaren passar på att äta chokladpinnar när ingen mer än pipen ser, och vi skvallrar aldrig på varandra. Jag säger ju inget till Jesús om när pipen tar en lur i soffan heller.

8 kommentarer:

  1. Trevligt! Lite avundsjuk då svampsäsongen har lagt sig för detta året. Trots den regnrika sommaren, och kollegors vänliga tipsande fingrar åt skogshållet till, så blev det bara några taggsvampar. Och det blev en chokladsvullokaka igår, hembakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svampsäsongen är inte så lång här heller, den börjar senare än i Sverige på grund av värmen och torkan.
      Är taggsvamp samma som röksvamp?
      (Säkert inte.)
      /Svampnovisen

      Radera
  2. Hejsan! Hittade hit via en annan blogg. Så spännande att bo i Spanien! Måste läsa mera i din blogg! Tjing!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! HOppas att du ska trivas!
      Ibland är det faktiskt ett ganska spännande land att bo i.

      Radera
  3. Bajsande kvinnofigurer till krubban?! Kan vi prata lite mer om det här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gärna! Jag skrev mer utförligt om det för ett år sedan, här är länken, jag tror att du får svar på dina frågor!

      http://www.casaannika.blogspot.com.es/2011/12/den-ovanliga-julkrubban.html

      Radera
  4. Har Jesus skaffat egen korg än?
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. NEJ! Korgarna finns i Aracena, och vi åker aldrig dit!

      Radera

ny gadget

ny gadget