tisdag 27 november 2012

Jul-längtan

Folk har blivit som tokiga.
Vart jag mig i bloggvärlden vänder så är det jullängt och jultänk och adventsmys, och jag undrar bara, vart tog mitt jullängt vägen? Jag som tyckte att det var så roligt med julen?
Har det med Jesús att göra?
Att jag är i Spanien?
Att jularna inte ser ut som tidigare?
En blandning kanske?
Det är klart, att som svensk får man inte samma känsla för att julen närmar sig när man befinner sig i södra Spanien, det är bara så. På grund av solen, ljuset, temperaturen... Bristen på adventsljusstakar, lussekatter... En del butiker säljer färggranna julkulor och lyxiga julprydnader, och snart tänds lampor upp över gångstråken, men avsaknaden av granar och tomtar är märkbar. Här handlar det ju om julkrubbor och de tre vise männen istället, och paketutdelningen är inte förrän på trettondagen.
Jesús jular har inte varit som mina. Han förstår inte vitsen med Kalle Anka och pepparkakor, har aldrig sett ett luciatåg, tycker att svenska julsånger är deprimerande tråkiga, och... ja, han kommer nog aldrig att förstå det här med svensk jul.

Det är första advent på söndag, men vad ska jag hitta på? Baka lussekatter till mig själv? Äter man lussekatter den dagen?
Sätta upp en adventsljusstake? Vi har inga fönsterbrädor. I Spanien har man inga fönsterbrädor. Fast det är ju inget krav för att sätta upp en adventsljusstake.
Tja, jag vet inte. Tips för att skapa mysig första advent och julstämning mottages.

I övrigt ser jag att hemsidor för utlandssvenskar, som Sydkusten (tidning för svenskar på Solkusten) har annonser av typen "Åk hem till Sverige över jul. Vi bjuder på frukosten." (Färjelinje.)
Det är smart, det är det. Kittlar svenska utlandshjärtan. Jag tror att de flesta utlandssvenskar längtar hem till Sverige under julen, jag också, och jag är så glad att jag ska åka hem!
Mindre än en månad kvar!

Från förra året. Jo, det är jag som har bakat dem. Det är lussekatter.

3 kommentarer:

  1. Är inte lussebullarna till lusse-fikat?
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde jag med, men alla andra bloggare har redan bakat!

      Radera
    2. Det är enbart för att de inte klarar av att vänta eftersom lussebullar är något av det godaste som någonsin uppfunnits.
      Kramar

      Radera

ny gadget

ny gadget