torsdag 27 december 2012

Boktips

Nu när jag är i Sverige tänkte jag passa på att köpa med mig lite böcker att ta med tillbaka till Spanien.
Det roligaste som finns är att gå i antikvariat och bokhandlar och leta, och ett par har jag hunnit med, hittat Det gröna huset av Mario Vargas Llosa också.
Men nu verkar det inte bli så mycket mer tid till att kika i bokaffärer, så kan ni inte hjälpa mig? Vad borde jag hålla utkik efter? Eller beställa? Kan ni inte dela med er av riktigt bra böcker som jag borde ta med tillbaka till Spanien?

Ni ska få några lästips av mig, om ni är jullediga och inte vet vad ni ska hitta på att göra:

Expedition Kon-Tiki av Thor Heyerdahl: En himla rolig, intressant och spännande bok om norrmannen Thor Heyerdahls otroliga resa på balsaflotte mellan Sydamerika och Polyneisen. Man fastnar redan på sidan ett, och när man lägger boken ifrån sig gungar marken som om man själv befann sig på flotten. Missa den inte! Och läs den innan den nya filmen kommer till Sverige.
Finns på antikvariat.

Cellos kåserisamlingar: Cello var en överjäkligt skicklig kåsör, finurlig, rolig. Han kunde utnyttja tillfällen och ta vara på roliga händelser till fulländning.

Tant Julia och författaren av Mario Vargas Llosa: Delvis självbiografisk historia av nobelpristagaren. Mycket, mycket bra historia, mycket skickligt skriven, rolig. Författaren försöker få till ett giftermål med en äldre släkting, vilket inte är lätt, samtidigt som han arbetar på en radiostation som tar in en ny radioföljetongförfattare, den mest populäre för tillfället, och denne skriver och skriver och regisserar och börjar få allt mer svårt att hålla isär de olika karaktärerna i sina historier.

Minnen av Pablo Neruda, Jag läser sällan självbiografier men den här är något speciellt. Man märker att boken är skriven av en poet, och det är en poet som levde ett händelserikt, spännande liv. Fascinerande, otroliga historier. Läs!

Robin Hood av Howard Pyle: Ännu en bok med en särskild plats i hjärtat. Robin Hood, vem tycker inte om Robin Hood? Det här är en av de bästa berättelserna om honom, roliga äventyr, fina historier. Ingen tramsig kärlekshistoria, utan hjältemod, skoj, humor och hjärta.

Janne min vän av Peter Pohl. Nni har väl inte missat Peter Pohls böcker? Peter Pohl med det rika, träffande språket och sina historier om utsatta barn. Janne min vän är en av böckerna som bör läsas, böckerna om Micke också, som Medan regnbågen bleknar och Regnbågen har bara åtta färger.


6 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar (kanske inte helt otippat) e-böcker! :) De är praktiska att ha med sig, lätta att använda och man kan låna dem över nätet – även om man skulle få för sig att bo utomlands.
    Om boklukten är så viktig för läsupplevelsen så får du väl lägga en pappersbok under näsan medan du bläddrar i e-boken.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortfarande skeptisk till e-bok...

      Radera
  2. Kon-Tiki har jag haft liggande hur lange som helst men annu inte last,men det skall det bli andring pa!
    Alskar dock Mario Vargas LLosa oc haller med om att Tant Julia och forfattaren ar en mycket underhallande bok. Aven "Bockfesten" och "till styvmoderns lov" av samma forfattare ar mycket lasvarda.
    Aven Pablo Neruda alskar jag, tror att boken du namner ar den samma som pa spanska heter "Confieso que he vivido". Egentligen ar allt av Neruda lasvart for han ar varken svaratkomlig eller svarlast.

    Vad du skulle uuppskatta for boktips beror val pa vilken genre du gillar.
    For mig gar det i vagor. Vad det galler deckare (som jag i vanliga fall inte ar sa fortjust i) gillade jag Paganinikontraktet av Lars Kepler.
    Annars ar jag ocksa ratt sa fortjust i sjalvupplevda berattelser. Ingrid Betancourts "Aven tystnaden har ett slut" ar en fantastisk bok pa manga satt och vis. "Marching Powder, om en engelsman som hamnar i ett bolivianskt fangelse efer att ha forsokt smuggla knark ur landet ar aven den en djupt fascinerande lasupplevelse (och ungefar 1000gr battre an den svenska version som kom ett par ar senare om en svensk som suttit i samma fangelse).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bockfesten har jag i hyllan preics som du har Kon-Tiki. Ska vi komma överens om att läsa de båda böckerna i år?
      Tack för boktipsen, jag ska kolla upp dem.

      Radera
  3. Det finns så otroligt mycket bra litteratur och så många olika genres att välja på. Några av mina tips är:

    Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell (en bok som går rakt in i själen)
    Niceville av Kathryn Stockett (Ett tidsdokument som beör utan dess like, vilken debut)
    Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda (kärlek, vänskap, livet, Frankrike och även en filmatisering som är strålande)
    Försoning av Ian McEwan (min stora favorit - både som bok och film)
    Flugornas herre av William Golding (en klassiker som borde läsas i alla klassrum på högstadiet)
    Ladies av Johan Hakelius (vilket gäng damer)
    Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe (barndomn när den är som bäst)
    Godnatt Mr Tom av Michelle Magorian (när fröken läste denna grät hela vår klass i mellanstadiet)
    Böckerna om Röda Nejlikan av Baronessan Orczy (klassiskt äventyr när det är som bäst)
    Fannie Flaggs böcker (mina favoriter är Stekta gröna tomater, A redbird Christmas och Can't wait to get to heaven, alla skrivna med så mycket hjärta)
    Roddy Doyle (Skåpvagnen är utan tvekan min favorit, stor irländsk värme)
    Karin Brunk Holmqvist (tokgillar hennes böcker och dessutom utspelar de sig i Skåne)
    Jane Austen (vilken skarp penna denna kvinnan hade)
    Agatha Christie och Arthur Conan Doyle (ska man läsa deckare är dessa två giganterna)
    Kate Morton (hennes böcker har allt det som fångade ens uppmärksamhet i barndomen men i vuxentappning)

    Slutligen vill jag tipsa om årets Augustprisvinnare Görn Rosenberg och hans "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz". Jag har ännu inte läst den själv men det är en av de jag tänkt införskaffa vid mitt nästa besök i bokhandeln.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att se att vi har många gemensamma favoriter!
      Niceville är förresten en ritkigt bra bok, bättre än jag hade väntat mig, men filmen blev jag besviken på. Känslan, stämningen från boken, som var dess stora behållning, hade försvunnit helt tyckte jag.
      Flera av de okända som jag blir sugen på. Tack för tipsen!

      Radera

ny gadget

ny gadget