tisdag 29 januari 2013

Spanskt papperstrassel

Åh, så enkelt och smidigt en del saker fungerar i Sverige.
Jämfört med i Spanien.
Nu ska jag ta ett exempel.
Jag har på något sätt halkat ur sjukförsäkringssystemet och behövde aktivera mitt gröna kort igen.
Jag började före jul.
Herregud.
Jag har varit på vårdcentralen i omgångar, varit på sjukförsäkringskontoret, på ett inskrivningskontor för att registrera min nya adress, i stadsdelens distriktlokal för att skriva in mig på min nya adress där också och få ett officiellt papper, tillbaka på sjukförsäkringskontoret med pass, utlänningspapper och boendebevis, fått nytt papper tillbaka som ska lämnas till vårdcentralen, kommit ut från vårdcentralen med ett nytt papper som ska fyllas i samt med order om att utlänningspapper med NIE-nummer och sjukförsäkringspapper ska kopieras och tas med, och jag kommer att ta med körkort, pass, kopia av passet och alla andra viktiga papper som jag kan komma på också för säkerhets skull, för alltid är det något som saknas.

Kommer jag någonsin att få läkare på nya vårdcentralen?

6 kommentarer:

  1. Otroligt tacksam för hur det fungerar pappersmässigt i Sverige när det gäller sånt! Bara en sån sak som att beställa personbevis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud. Spanien är så jäkla oeffektivt. Tänk om man kunde fixa allt på ett ställe? Eller genom ett telefonsamtal? Eller på internet? Eller... att man frågade EN person och personen i fråga visste hur man ska göra för att lösa problemet, vilket det nu må vara? Det har tagit MÅNADER att lösa det här på grund av att ingen visste hur det går till att få kortet aktivt igen! Bara hittade på en massa lösningar som inte funkar!

      Radera
  2. Hahaha, visst är det underbart. Men det håller i alla fall en hel del människor sysselsatta och avlönade, det är icke att förringa i tider som dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej sannerligen, det är väl det positiva i det hela.

      Radera
  3. Låter som galet det där! Precis som här! Folk måste ju slösa en MASSA tid liksom. Bara i år har jag tagit ledigt från jobbet två gånger för att uträtta såna där ärenden. Heldagar...det är ju galet. Och snart en tredje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heltokigt! Varför gör de det så komplicerat?

      Radera

ny gadget

ny gadget