tisdag 5 februari 2013

Spanjorers avslappnade sätt till sena kvällar

Den här spanska respektlösheten för tid, jag gillar den!
Jag ska kanske förtydliga och säga att det kvällstiden jag pratar om. Här är det inte så noga med att sova sina åtta timmar. Och det förstår man ju att spanjorer lägger sig sent, när de äter middag vid 22-tiden och de mest populära tv-programmen börjar då.
Eller att vi träffas för att åka rullskridskor klockan 21.
Inte brukar spanjorer gå och lägga sig före midnatt, även om de ska upp tidigt nästa dag.
Nu är jag rätt tråkigt svensk, jag behöver mina åtta timmar, men nu pratar jag generellt.

Borde jag förresten ta upp att många spanjorer jobbar till sent? Det är vanligt att man inte slutar förrän 20.30-21.00 på vardagar.
Så man behöver de där timmarna på kvällen menar jag. För att ha någon fritid.
Nåväl.

Här är min kväll:
Vi var och veckohandlade, och jag släppte av Jesús i närheten av konsertlokalen där ett gäng grupper spelar i kväll.
Jag åkte vidare till Jesús replokal för att öva lite på trumpeten.
Bra att jag kan vara i den där lokalen.
Replokalerna här ligger alltid i industriområden, och hur dåliga de än är så brukar de vara rätt dyra att hyra. Många grupper delar lokal med andra av den anledningen. Jesús grupp är ensam om sin, men så är den liten också. Lolos trumset upptar halva ytan.
Det var en riktigt bra popgrupp som spelade i lokalen bredvid. Kände mig lite besvärad över att störa dem med mina ringrostiga tut och felspelningar.
Vid 22-tiden åkte jag hem.
Lyssnade på utmärkta Radio 3, kanalen som varit borta hela januari. Vet någon av er vad som hände?
Nu puttrar potatis på spisen. När den är klar ska jag äta middag, senapssill med potatis.
Sedan blir det Skärgårdsdoktorn med chokladcrossiant. Fiesta privada när J är borta.
Och det blir nog fiesta privada ända tills han kommer hem, för jag kan inte sova utan hans armar om mig.

2 kommentarer:

  1. Innan vi fick barn körde vi den där spanska stilen här hemma. Alltid middag assent (alltså assent i Svenska mått; 21, 22 typ). Nu har vi en liten diktator här hemma som försöker köra på spansk stil och käka middag vid 21-22 och somna runt 23, men vi vill verkligen att han ska försvenskas och somna tidigare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är halvspanjor med helspanska vanor:)

      Radera

ny gadget

ny gadget