torsdag 30 maj 2013

Gazpacho-flaskorna

Det var så osannolikt att man kan undra om jag hittar på. Men det gör jag inte. När Jesús kom hem efter jobbet och visade mig den vida kartongen med hål i som han hade i famnen, trodde jag verkligen ett ögonblick att det var kattungar i den, eller möjligtvis kycklingar.
Jag har aldrig känt någon som plötsligt skulle komma hem med kattungar till mig, och Jesús är så långt ifrån den idén att kan inte kan komma längre bort.
Naturligtvis var det inga kattungar i lådan. Däremot en massa små flaskor med gazpacho, den typiska andalusiska tomatsoppan som ätes (eller drickes) kall..
I Andalusien får skolbarnen frukt och annat nyttigt vissa dagar, och idag var det en sådan dag. Det var alltså flaskor med gazpacho som delades ut. Men ungarna är inte särskilt förtjusta i det, så det mesta i Jesús klass blev över, och det fick han ta hem. Något som han var mycket glad över. Gazpacho är det bästa han vet.
Jag är inte lika förtjust i den soppan på grund av drick-konsistensen, men den här är faktiskt himla god. Kul att se att det är en bra produkt också, inte en massa kemiska grejer i den som det brukar vara i fabriksprodukter. Enbart tomater, gurka, vinäger från Jerez, olivolja, bröd, paprika, vitlök (alt ekologiskt) vatten och salt. Inga andra ingredienser.
Vi har fortfarande ett gäng små flaskor kvar i kylen. Kul!

Idag är det helgdag. Corpus Christi. Åtminstone här i Sevilla (det är en mycket lokal helgdag). Lustigt nog har Las Pajanosas, där Jesús jobbar, också valt att ha helgdag. Så han är ledig i dag. Men han är så irriterad på helgdagen, av religiös betydelse som ingen känner till, att han tänker jobba hemifrån.
Får väl se vad han gör, för han har en del matlagning att hinna med. I går var han och handlade, och det blev en massa gott till kommande måltider. I dag blir det fisk i ugn. I morgon kött- och svampgryta. På lördag marockansk tajín.
I går kväll ugnsstekta sardiner.
Jag gillar mat!


4 kommentarer:

  1. Jag äälskar gazpacho! Himla bra att det inte var skit i dem oxå.

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tror jag att jag äntligen börjar tycka om gazpachon! Men det har tagit tid... Och Jesús mamma som gör så mycket under sommaren, inte en enda gång som vi är där slipper vi undan, till Jesús lycka.

      Radera
  2. Har aldrig ätit soppan, men tycker alltid att det låter så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heehe, det är inte så gott som det låter:)
      Jag vet, det handlar om tycke och smak, och gazpacho är helt okej, riktigt gott ibland, men jag har inte riktigt kunnat vänja mid vid den lösa konsistensen, precis som jag har lite svårt för vissa bläckfiskarns konsistens.
      Hoppas att du får prova en riktigt god gazpacho någon gång!

      Radera

ny gadget

ny gadget