tisdag 7 maj 2013

När äldre damer går före i kön

Är det inte konstigt att det är så provocerande ibland när någon går före i kön?
Jag var inne på El Corte Inglés häromdagen. Ställde mig i kön till tobaksaffären för att höra efter om de sålde frimärken.
En kund före bara.
Jag ställde mig bakom honom.
Så kom en elegant äldre dam i höga klackar, vällagt blonderat hårsvall, mycket smink, ni vet, den typiska Corte Inglés-damen, just en sådan kom flängandes och ställde sig vid den andra disken, den obemannade, istället för att ställa sig bakom mig i kön.
Det var så uppenbart.
Jag visste precis vad som skulle hända.
Jag visste vad hon var ute efter.
Hon tänkte gå före mig!

Jag stod på helspänn.
Följde kassörskans röst, rörelser, blickar och havanden.
Så fort kunden framför mig var färdig skulle jag stiga fram och inte ge den eleganta damen en chans.
Men en elegant dam är en elegant dam och i jämförelse med en sådan är jag inte någon särskilt betydelsefull person, så när kunden framför mig blev färdig gick kassörskan till andra disken för att betjäna den eleganta damen som pockade på uppmärksamhet.
- Ge mig... började eleganta damen, men längre kom hon inte.
Med ett enda snabbt kliv hade jag lämnat min plats och ställt mig mycket nära den eleganta damen.
- Jag var före, sa jag med hög röst och stirrade stadigt damen i ögonen.

Hon stirrade tillbaka, fortfarande med munnen öppen efter det hon börjat säga.
Hon visste lika bra som jag att hon fräckt hade trängt sig före, jag gissar att det är en vana hon har, men folk brukar väl inte säga något om det.
Varför, förresten, är det övervägande äldre damer som tränger sig före i Spanien?

- Har ni frimärken, sa jag till kassörskan.
Det fanns nu inte, man måste gå ner en våning och det orkade jag inte, men det gjorde inget.
Jag var så förbaskat nöjd med mig själv.
Glädjen efter att ha sagt ifrån satt i flera timmar.


19 kommentarer:

  1. Hurra! Det var bra gjort! Jag är lite mesig när det kommer till sånt här.
    Det kan hända att jag säger till men då har det gått långt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också lite mesig, men här hade damen i fråga tagit ett stort kliv över gränsen. Jag hade inget tålamod just då.

      Radera
  2. Whheeeeeeee! Snyggt! Det finns en liten bitch i dig med alltså, som inte accepterar att "fina damer" tränger sig. Bra tjejen! Kom ihåg, stå på dig, annars gör nån annan det.

    SvaraRadera
  3. Äldre tanter vill alltid tränga sig före, i mataffären tränger de sig före med ursäkten “jag har bara 2 varor”. Dom frågar inte om det går bra att gå före, utan ställer sig bara där. Då brukar jag säga “och jag har bara 3” och stirra. Vissa flyttar tillbaka till sin plats, andra står kvar och låtsas att som inte hör vad jag sagt.
    En annan sak som gör mig vansinnig i matvarubutiker (Mercadona vanligtvis) är att folk inte staplar korgarna när dom lagt upp varorna på bandet utan dom bara puffar undan dom och så är hela golvet vid kassa fullt med korgar. Den ordningsamma svensken innom mig tycker det här är väldig jobbigt och ibland sätter jag igång och staplar alla korgar demonstrativt … 

    SvaraRadera
    Svar
    1. HIhi, staplar korgarna! Det har inte jag gjort, men jag har många gånger varit med om att damer trängt sig före vid fiskdisken, just på Mercadona, och det gör mig så förbannad!

      Radera
  4. Jag vet precis hur det är! Det gäller att vara på sin vakt...

    På tal om Tessans kommentar om Mercadona så finns det flera brister i deras kassor. Har ni märkt det? 1. inga pinnar som kassören lätt kan skjuta iväg på en liten "bana" så att kunden som näst ska lägga sina varor på bandet lätt får tag i pinnen och kan lägga den mellan kunden före och sina varor. Istället har de en otymplig trekantig plastgrej som har en stor inplastad lapp i sig med nåt erbjudande... 2. ingen liten hylla att ställa korgen på när man ska lägga varorna på bandet.. 3. liten yta att packa på, samt, har jag för mig, avsaknad av liten hylla att ställa sin kasse på...

    Det enda som är bra är la att de börjat ta betalt för kassarna och att det därför inte går så himla mkt plast plus att man slipper att de packar åt en tre varor per påse typ.. Nu frågar de om man vill ha påse. Bra!

    Tror inte det är nåt annat jag stör mig på just nu som jag måste ta upp men jaja.. jag återkommer i så fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo en sak till, som jag inte stör mig på men som jag ville kommentera: Det hade varit roligt att se en bild på tanten, en smygfotad bild. Men det kanske är typ olagligt??

      Radera
    2. Jag håller med om alla tre punkterna, och skulle vilja applicera dem på alla spanska matvarubutiker jag kan komma på för tillfället. Jag skulle vilja lägga till, när vi nu pratar om Mercadona, ordningen på varorna i butiken (kräver ett eget inlägg), den jävla reklammelodin som körs gång på gång, besväret att behöva gå till parkeringsvakten i sin hytt för att lösa ut sin gratisbiljett eller betala, eller om vi ska gå in på allvaligare ämnen: att Mercadona köper sina fiskkonserver av Marocko, som har placerat fabriken i sitt ockuperade område Västsahara till exempel.

      Radera
    3. Kan förstås inte publicera bilder på folk, inte ens på fräcka damer, utan att be om lov först.

      Radera
    4. Mercado-o-na mercadona.... och på julen med lite bjällerklang! hehe. Har du hört talas om dubbelmordet på en Mercadonaanställd och hans dotter i Almonte? Fördjävligt. Tror inte det är uppklarat heller. http://www.elperiodicodehuelva.es/index.php/noticias/item/27060-la-guardia-civil-blinda-almonte-ante-el-temor-por-el-crimen

      Radera
    5. Nej, det kände jag inte till. Usch.

      Radera
  5. Hahahaha!
    Det finns få saker som väcker så starka känslor som folk som tränger sig före i köer. Jag känner precis igen mig! Här händer det ofta att folk får för sig att "colarse". De flesta försöker smyga sig in, liksom ställer sig bredvid kön och låtsas titta på något annat och sen tar de pyttesteg åt sidan tills de står inne i kön. Andra går rakt förbi kön, puttar bort den som står längst fram med ett "ursäkta, jag ska bara..." och så köper det de ska ha. En tredje kategori (sker ofta på köer inom läkevården) är att ställa sig i kön som vanligt. Sen säger man till personen bakom "ursäkta, skulle du kunna hålla min plats medans jag går på toa?" När personens plats nästan är framme kommer de tillbaka. Ibland är det många personer som gör så i samma kö. För de som står bakom blir kön plötsligt längre än den var från början.
    I Colombia är dock de flesta rätt duktiga på att säga till, men ibland hjälps det inte. Personen som gått före i kön låtsas bara som det regnar. Det är allra mest irriterande. Sällan säger expediten till, vilket på något vis rättfärdigar kö-fifflet. En annan triggare är naturligtvis de omänskliga köer som finns i C, i synnerhet när det gäller statliga institutioner och sjukhus. För att få en läkartid med fattig-försäkring i Bogotá måste man ställa klockan på 4. Kring 10-11 har man fått sin tid om man har tur. Har man otur går funktionärerna på lunch och stänger för dagen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där toa-varianten är ny för mig! Vad påhittigt!
      Detta att expediten inte säger till är lika irriterande som kösmitaren.
      Men hur fungerar systemet med läkartider? Går det inte att boka innan? Varför måste de fattiga vara där så tidigt?

      Radera
    2. Det går inte att boka innan, bara få tiden personligt i monsterkön (C är stenålder här). Har du pengar så betalar du en privat försäkring. Då kommer läkaren hem till dig på momangen om du skulle känna dig krasslig. Men för de utan pengar är det köandet som gäller. Spelar ingen roll om du är 90 år, har cancer i sluttampen eller massa bäbisar att bära på. Detta är ännu mer irriterande än folk som går före och producerar - naturligtvis - massvis av folk som gör det, samt knep på hur man bäst går till väga. Inget är ju värre än kön. Kram!

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget