torsdag 9 maj 2013

Oöppningsbar sparbössa

Jo förstår ni, jag vill allt bra gärna ha en sådan där fin klänning på nästa feria.


Det säger jag varenda år, men klänningarna är ruskigt dyra, så dyra att det liksom aldrig är läge att köpa en.
Så nu har jag införskaffat en sparbössa. I den ska jag lägga pengar varje månad, och om ett år har jag förhoppningsvis tillräckligt, eller åtminstone nästan, för att köpa en klänning.
Det är sparbössa av spansk modell, det vill säga en oöppningsbar variant. Man får använda konservöppnare till den här. Så det blir liksom inte att nalla pengar ur den, om man säger så...

6 kommentarer:

  1. har hört att det ska finnas en second handaffär på c/ harinas där det ska finnas flamencoklänningar innan feria, det kanske kan vara något? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit i ett par second handbutiker, och i Alameda säljs klänningar på den stora, marknad som hålls där varje vecka, men de var vekligen inget att ha. Ända tills jag började leta begagnat har jag tänkt, att vem tusan bryr sig om ifall klänningen är modern eller inte, åldrad eller inte? Vem märker nåt? Jag kan säga, att man märker. Verkligen. Fast man kan ju ha tur också, och hitta en fin!

      Radera
  2. Bra!
    Ett tips är annars att låna en av någon eller köpa en begagnad, precis som Simone skriver. Du kanske känner några tjejer som skulle kunna ha nån klänning på lager som är lite "omodern" men inte så värst att du bryr dig? Det verkar ju vara poppis att ha en ny varje år typ. Jag lånade iaf en till el camino (Rocío), den var inte så himla snygg men rätt bekväm. Nåt att tänka på är att den inte ska vara för tajt över magen när man provar den, för sen äter man och då BLIR den tajt över magen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen att låna. Jag tycker att det borde finnas en stor marknad för andrahandsklänningar, men vad jag vet så gör det inte det. De enda som säljs second hand, verkar det som, är de som är så fula att ingen vill ha dem, trots att de går för tio euro.

      Radera
    2. Så kanske det är ja... Men jag har nu ännu ett tips: Förra årets osålda klänningar! De är iaf lite billigare än de nya som kostar typ tretusen spänn, eller mer!

      Kanske är det också billigare någonannanstans än i Sevilla? Typ nån by nära? Coria del Rio? Äh, ingen aning. Men jag tänker mig att lokalhyran borde vara billigare i en by än i Sevilla.

      Radera
    3. Var hittar man förra årets klänningar till billigare pris?

      Radera

ny gadget

ny gadget