fredag 7 juni 2013

Min franska kokbok

Min favoritkokbok är den här:


Det franska köket av Joanne Harris, författaren till Choklad ni vet, och Fran Warde.
Hittade boken på en bokrea för några år sedan, och vilket fynd det var!


Jag älskar den här boken. Älskar att bläddra i genom den långsamt.
Titta på bilderna, läsa Joanne Harris muntra, levande texter, smaka på namnen.
Röd multe med senapstäcke. Vaktel med körsbär. Jean Sorins fisksoppa. Kanin med kastanjepuré. Blåbärstarte. Aprikostryffel...


Jag kan recepten mer elle rmindre utantill. I alla fall mina favoriter.
Oxfilé med dragon. Ugnsstekt skinka med fikon. Julkalkon med kastaner...


Det lustiga är att jag fortfarande inte har provat ett enda recept från boken.
Jag vet inte varför.
Ibland är det fel årstid för någon ingrediens. Iband har jag varit i Sverige när jag behövt kastanjer och fikon, ibland har jag varit i Spanien, som nu, när jag behövt vinbär och dragon och annat som inte finns här.


Men de flesta av ingredienserna finns ju.

Kanske har jag läst recepten så många gånger att det känns som om jag redan har lagat dem.

2 kommentarer:

  1. Man kan njuta av kokböcker på många olika sätt!
    Tänk om du skulle göra ett recept och sedan inte tycka om resultatet.
    Kanske vore det bäst att inte testa för att undvika att förstöra intrycket av boken :)
    Kramar

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget