fredag 21 juni 2013

Munspelaren Jesús

Det är några år sedan nu som Jesús köpte sig ett munspel. Han hade länge velat lära sig att spela och bestämde sig för att börja öva. Det var sommar, vi var i Sverige, jag jobbade på dagarna och han promenerade i skogen och längs sjön och spelade hela tiden. Och varje dag när jag kom hem ville han spela för mig det han hade övat på under dagen.
I slutet var jag förfärligt trött på hans spelande, för det var bara samma två melodier från en lärobok han körde, om och om igen.
Men det märktes att han blev bättre.
I höstas började han en kurs i munspel. Det är bluesföreningen i Sevilla som har arrangerat den, och oj, vad det har gått framåt i spelandet! Han har lärt sig improvisationsteknik och att böja toner, att plocka isär munseplet och sätta ihop det igen och allt möjligt annat konstigt, och han har köpt nya instrument, ett par riktigt fina Hohner Crossover-munspel med munstycke i bambu.
I går var det avslutning på kursen och elevkonsert. Klart att jag var där.

2 kommentarer:

  1. Coolt! Jag ser fram emot att följa Jesus nya blueskarriär. Han kommer att få bevisa färdigheten nästa gång vi ses. Meddela honom detta.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ske.
      Förresten är hans mål inte att spela i bluesband, utan i rockgrupper. Men vem vet vad som händer? Han blir mer och mer förtjust i blues (för mycket enligt mig).

      Radera

ny gadget

ny gadget