torsdag 11 juli 2013

Stranden

Vi gjorde samma sak som varenda Sevillabo, som har möjlighet, gör en het sommardag; vi åkte till kusten. Vi har ju en sådan fantastisk tur att Jesús föräldrar har en sommarlägenhet där.


Jesús pluggade, jag läste roliga böcker.
Och så köpte vi skaldjur och lagade god mat.
Det blev en ask med camarones. Dem äter man som de är, med skal och allt (bra att veta för den som tycker att det verkar pilligt att skala så små räkor).


Det blev en ask med coquinas till en annan underbart god tapa. Man lägger snäckorna i en panna med het olivolja och vitlök och steker dem tills de dör och öppnar sig. Otroligt gott.
Ytterligare ask från skaldjursbutiken blev det, och den innehöll de här vackra snäckorna som ni ser på bilden nedan. Almejas. Dem gjorde vi arroz con almejas av.


På kvällen när solen inte längre brände gick vi långa promenader på stranden.
Vi såg den här lilla sjöstjärnan till exempel.
Och plockade stora, vita bläckfiskskelett som ser ut som båtar .


Solen var på väg ner när vi äntligen doppade oss. Det var så varmt och skönt i vattnet. Medan jag låg och flöt skiftade vattenytan färg. Den lyste i ljust rosa och milt gult och stänk av ljust blått. Så vackert.


Sedan gick solen ner helt och jag gick upp och tvättade mig i sötvattensduchen, och sedan fortsatte vi promenaden tills vi hade torkat och det var alldeles mörkt och ljusen från havets båtar och fyrar hade tänts.
Därefter smakade det bra med en kolgrillad hamburgarepå väg hem, och en titt på böckerna i bokståndet. Jag valde mellan att bjuda Jesús på glass och att köpa den fina boken av naturfotografen Hans Lanting. Boken vann.

8 kommentarer:

  1. Svår avundsjuka, men inte det minsta missunnsam. Jag vill oxo få färska skaldjur, plaska i havet och njuta av värmen. 11.5 arbetsdagar kvar till semester, nån som tror det kommer vara varmt då?
    Njut åt mig med, snälla Annika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag gör! Jag njuter åt oss båda! Varför kommer du inte hit på semestern? Det kommer ju ändå bara regna och vara kallt när det blir din tur...

      Radera
    2. Betalar du? :)
      Det är svårt att ha råd med utlandssemester när familjen köpt häst (40kkr) och hoj (32kkr) o älsklingen tagit MC-kort (15kkr) och vi köpt MC-utrustning (15kkr) under våren/försommaren. Så man får väl se det som att vi investerat i mer långsiktiga nöjen än en resa, tyvärr.

      Men det klart, om några år kanske det kunde va rimligt att ta hojen ner till Sevilla, när ungarna ändå inte vill åka med oss längre. =) Road trip 2020 skulle kunna va en plan! *skratt*

      Radera
    3. Nä, det kanske inte är läge just nu, det förstår jag. Men börja spara till roadtripen!

      Radera
  2. Det låter och ser jättemysigt ut.
    Vad bra att bildproduktionen har kommit igång igen!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blir lite trist med alla torra textinlägg.

      Radera
  3. Gud så härligt! Förutom att steka snäckorna tills de dör. Den behandlingen av levande ting tycker jag är så hemsk :(

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din inställning bättre än jag förstår min. Men jag tycker att det är jättekul att döda dem!

      Radera

ny gadget

ny gadget