onsdag 23 oktober 2013

Sjuk av vaccinet

Är det inte ironiskt?
Jesús tog influensasprutan och fick åka hem från jobbet i går eftersom han blev sjuk av den.

Jag kommer absolut inte låta någon sticka i mig i onödan. Hellre tar jag influensan.
Men Jesús bryr sig inte om stick.
Och han blir sjuk himla lätt. Ungarna i skolan smittar honom med allt möjligt. Så ofta att han har månatliga besvär.
(Även om han i våras verkade ha blivit immun efter sju års smittor.)

I alla fall, han vaccinerade sig, hör till en riskgrupp (läraryrket) och blev dålig.
Låg mest och sov igår. Jag gick för att köpa middag på en asador vi har i närheten, den absolut bästa. Det är alltid så mysigt att komma in där. Folk står och tittar på tv med öl eller cola i händerna, några står och väntar på mat, den store skäggige och hans kompanjon öser kyckling, tar ut bröd ur ugnen, steker kött och är nästan helt tysta hela tiden. Det är över huvud taget tyst där. Ingen pratar. Ni som bor eller har bott i Spanien vet hur underligt det är med tysta spanjorer.
Det blev en kyckling, ett varmt bröd och en plastpåse med salta potatischips som de har gjort själva.
Sjuklingen behövde uppmuntras (han grämde sig fördärvad över att ha vaccinerat sig), och det är svårt att komma på ett bättre att muntra upp på än med mör, grillad kyckling med fantastiskt god, kryddig buljong från vår asador!


4 kommentarer:

  1. Ofta när man blir sjuk av att vaccinera sig så är det för att man redan hade lite baciller i sig, att man höll på att bli sjuk redan, så när de sprutar i honom ännu mer baciller så blir han därför sjuk...
    Därför ska man inte vaccinera sig när man är snuvig eller hostar eller liknande.
    Hoppas han kryar på sig, hemgjorda potatischip låter ju hur gott som helst! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inrtessant! Jag berättade det för J och han sa att han hade varit lite snuvig innan. Där har vi förklaringen!

      Spanjorer älskar hemgjorda potatischips. Hemgjorda som i att de inte är fabriksgjorda, utan tillverkade i en egen liten... chipsapparat.

      Radera
  2. Man får ju i sig en slurk av sjukdomen, så helt normalt att bli sjuk. Det brukar betyda att vaccinet tagit ordentligt = bättre skydd sen. På alla funkar ju inte ens vaccin.

    Tysta spanjorer ja, FINNS sånna?! :D Min spanjor är förvisso bara halv, men han för inte mycket väsen av sig förstås.

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, min är helspanjor men han är tyst av sig. Den enda i hans familj. Släkt.
      Jag tänker inte säga något om att vaccinet inte fungerar på alla, däremot det andra! Det om bättre skydd!

      Radera

ny gadget

ny gadget