tisdag 7 januari 2014

Julens roligaste dag

Trettondagen är den spanska julens roligaste dag.

Jag som svensk tror ju på tomten och inte på de tre vise männen, men Jesús hävdar varje år att de vise männen hittar en ändå, och mycket riktigt, när jag vaknade i morse låg ett litet paket och väntade på mig: spa för två.
Hade inte kunnat bli bättre.
Till Jesús hade det också kommit ett paket; hans favoritserie.

Dagen började alltså bra, och sedan blev den ännu bättre.
Vi hämtade vår roscón de reyes i brödbutiken här nedanför.
Jag beställde den förra veckan och kände mig otroligt spansk, och vuxen, efteråt.
Roscón de reyes, detta vetebröd med apelsinblomvatten i smaken, fylld med krämig grädde... Ser inte så speciell ut kanske, men jag har längtat i ett helt år efter den. Äts endast 5 och 6 januari.
Jag höll i kniven och hittade den lilla gömda figuren i bakverket och lät Jesús få den för ett lyckosamt 2014.




Vid lunch åkte vi till Triana med ett par julklappar till småtjejerna.
Vi hittade Jesús pappa på en bar tillsammans med barnbarnet och hennes sambo, de satt och drack öl i solen så vi slog oss ner vi med. Efter hand kom ytterligare ett barnbarn, samt dennes föräldrar, och när det började kurra i magarna tog vi hissen upp till lägenheten där Jesús mamma tinade räkor..
Huset fylldes på med folk, så svärföräldrarna improviserade fram en jättelunch för alla; arroz con mariscos.




Det rådde kaos, julklappar hit och dit, småtjejerna som körde med tåg, vuxna med vin och tapas och samtal kors och tvärs.
Vi blev kvar ett tag tills det blev dags att gå ut och leta reda på Trianas Reyes Magos-parad, en maffig parad med godis- och leksaksregn. Vi tog med påsar att samla godis i och fick säkert ett kilo karameller.

Ni förstår att jag inte hann ta några bilder då va?

6 kommentarer:

  1. Det är lite egendomligt att du aldrig råkar ha kameran framme under godisregnet :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, man har ju annat att tänka på då liksom... :-)

      Radera
  2. Åh, borde inte ha läst det här ... Vi är så ledsna att vi inte kunde åka ner till Reyes. Nästa år, sin falta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det! På trettondagen bör man vara här!

      Radera
  3. Försökte skriva inlägg två gånge rmen det gick inte. Hoppas det går nu! Jag tycker den där bakelsen ser så god ut! Är dte något man bara köper eller kan den också bakas hemma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det fungerade till slut. En roscón är snarare en tårta än en bakelse. Den finns att köpa i olika storlekar, vår räckte till både frukost och middag för båda, jättebitar, och det är en liten en. Teoretiskt sett ska den gå att baka hemma. men absolut ingen gör det. Man bakar väldigt lite i Spanien. Alla köper och handlarna tar ut överpriser eftersom de vet att folk köper ändå. Jag har försökt baka en gång, men det var inget bra recept. Jag ska fortsätta att prova mig fram tills det lyckas!

      Radera

ny gadget

ny gadget