fredag 17 januari 2014

Lite utanför både i Sverige och Spanien

Och den här låten då?
Vilken fantastisk version av Här kommer natten.
Ytterligare en jag inte kan få nog av.
Men jag kan inte låta bli att undra; hur kommer det sig att jag känner till den?

Det är ju en sådan grej med att inte bo i Sverige, att man hänger inte med i vad som händer där.
Nyheter, javisst, tack och lov för nättidningar, men det andra, det som inte är direkt nyheter?
Vad lyssnar folk på på radion?
Vad går på tv:n, vad pratar folk om?
Och de där personerna som dyker upp i pressen då och då, vilka är det? Den där... (google) Yohio, vad är det för en filur? Varför är han känd?
Melodifestivalen, tror jag såg en för sex år sedan, och innan dess... nä, vet inte.
Inte för att det är så viktigt, hade det varit det vet jag vem som kunde uppdatera mig, men...

Man hamnar lite utanför, så är det.
Och jag är lite utanför i Spanien också. Tycker inte att det är kul med tv, gillar inte populärmusiken, har ingen aning om vilka som är kända och inte.
Dessutom saknar jag den kultur som de som har växt upp i Spanien har. Som har det där gemensamt ni vet, barnprogram som gick förr, personligheter, musik...



10 kommentarer:

  1. På radion pratar de sport för det är visst OS snart. O så pratar de politik för det är visst val i höst. Ibland kombinerar de det hela o då vet man inte om det är politiska liknelser i sporten eller sportliknelser i politiken. Om man inte råkar känna igen rösten på den som pratar o vet att han är sportjournalist.
    Yohio är känd för han var med i Mello förra året o ska va med i år igen. O så ser han ut som en japansk flicka. Men allvarligt, utöver aftonbladet är det ingen över 15 som bryr sig ett skit om Yohio. (Ajajaj, nu får jag snart på tafsen av nån nöjesreporter här!)
    Har ingen aning om vad som går på TV, jag har som bekant inte en sån.
    Ingen aning om vad "vanligt folk" pratar om, på jobbet pratas mest jobb, tyvärr. I stallet pratar vi häst och snö. Men ja, jag skulle tro att folk i allmänhet pratar om vädret, gör de inte alltid det?

    Känner igen det där med att inte ha samma referenser. När vi bodde i Dublin var vi ofta helt väck när det kom till barnprogram och referenser till "Coronation street" som hade sänts i 27 år o fortfarande var poppis.

    *kramar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att jag hängde med... Det här är ju pinsamt... Men är det verkligen valår i år???

      Jesús har ett frågesportspel för barn som alla hans kompisar tycker är jätteroligt eftersom det är ett riktigt nostalgispel för dem. Fårgor om gamla barnprogram, kändisar och händelser i den spanska politiken för 30 år sedan... Jag tycker inte att det är ett dugg kul. Har ju inte en chans.

      Radera
    2. Mhm, jupp. Om de inte ljuger i lokalblaskorna. Av nån anledning jag inte fattat är det "super-valår" vad sjutton det innebär. Men maken som har koll säger att det är dels val till riksdagen o dels val till EU. Det sista har inte media brytt sig om än, men de satsar dessto mer på riksdagsvalet. Hetsa SD så de får än fler anhängare eftersom folk i gemen tycker synd om dem. Såga alliansen och de rödgröna stenhårt så fler går över till SD. Framhäva alla helkorkade enfrågepartier så att de som kunde tänka sig rösta där väljer SD istället. Kort sagt behöver Jimmie bara hålla käft (och sina kollegor i koppel) så kommer de ta storslam, för hela media verkar jobba åt dem. Även om media såklart säger att de MOTARBETAR SD. Jo men tjena... "Det är så jävla bra att va ögontjänare" som Jimmies pojke själv sa.

      Ja, jag skäms över att va släkt med Hanna Wigh!

      Radera
    3. Super-valår? Minsann?
      Jag tycker annars att det verkar som om det mest skrivs om SD:s tabbar och blundrar, och tänker, att vad spelar det för roll att pressen lägger fram bevis för att SD är ett rasistparti? Det vet ju alla redan, och det är därför de får så många röster. De som håller med SD röstar naturligtvis på det partiet, och måste rimligtvis själv vara av främlingsfientliga åsikter. Vilket är ett bevis på att Sverige är ett ganska främlingsfientligt land. Det finns mycket att säga om Spanien och spansk politik, men här finns inga rasistpartier i alla fall.

      Radera
  2. Det är väl lite så med alla utlandssvenskar som lever med en ickesvensk partner...
    Jag lever själv så jag frossar i svensk lokalradio (radio Sjuhärad) på helger och kollar franska nyheter underveckan!
    Däremot var jag ganska bakom när jag bodde med min franska pojlvän...
    Jag har min dialekt intakt efter 19 år i Frankrike och så lär det förbli! :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju som en perfekt blandning. Svensk radio - franska nyheter. Det blir faktiskt svårare med en partner från (ut)landet man bor i.

      Radera
  3. Jag håller med dig. Man är liksom lite utanför hela tiden. Något som jag fick höra när jag varit i USA ett tag (förr vändan) var att jag förändrats som person (hördes av en nära vän) och det sårade mig lite för hon såg det inte som positivt. Ingen annan har sagt nåt om det alls. Bara hon. Själv kan jag tycka att hon är precis samma som när vi var yngre. Inget alls har förändrats :) Och jag tycker det inte är fel nåt av det, Man ändras i takt med upplevelser tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste väl bli så, att man förändras lite? Förhoppningsvis till det bättre och på ett positivt sätt, så det var tråkigt att din vän sa så. Kanske tyckte hon att det var trist att du inte var precis densamma som innan du åkte.

      Radera
  4. Du kan ju alltid "råka" gömma/slänga Jesús barn-frågesportspel.
    Lägg det i rummet med den dåliga belysningen :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rummet med den sämsta belysningen är hallen, som inte är en hall utan en kvadratmeter golv och en rockhängare. Ont om gömplatser där. Och skulle han hitta det i hallen skulle det verka underligt... Men idén är värd att tänkas på.

      Radera

ny gadget

ny gadget