tisdag 10 juni 2014

Brand och sömnlöshet

Jag hade sovit i knappt två timmar när jag väcktes av sirener vid 3-tiden.
Sirenerna närmade sig snabbt och jag hörde att bilarna stannade alldeles i närheten. Brandbilar? Ambulanser? Polisbilar?
Sedan hörde jag människorna.
Och kände lukten.
Brandlukten.

Det första jag tänkte på var om vi hade glömt att stänga av någon spisplatta. Jesús som också hade vaknat, gick och kollade, men ingenting. Under tiden låg jag kvar och lyssnade och undrade om röken kunde vara skadlig för barnet. Borde jag gå ut?
Jag kunde inte släppa det.
Samtidigt som jag funderade på vad som hänt, om det brann här i närheten, i vårt hus, hur vi i så fall skulle ta oss ut (finns ju inga brandstegar), tänkte jag hela tiden på om luften jag andades in kunde vara skadlig för barnet.
Efter en lång stund, en timme kanske eller mer, när vi konstaterat att vårt hur inte var drabbat (det var grannhuset), när maskinerna utanför hade tystnat, människorna också, luften började klarna igen, somnade Jesús om, men jag kunde inte.
Jaha, ännu en sådan där natt.
När Jesús hittade mig i soffan på morgonen, fortfarande vaken, påminde han om vad barnmorskan på föräldrautbildningen sa, att det är vanligt att gravida har sömnsvårigheter på slutet, det har med hormonerna att göra. Det hjälper inte att känna till det. Det är en plåga att vara så trött att man inte kan hålla sig vaken men inte heller somna. Det är omöjligt att sova. En timme på förmiddagen fick jag till, annars ingenting.

Vad som riktigt hände under natten vet jag inte, men det fanns inget vatten på morgonen så jag gissar att brandmännen använde upp det.

Lite läskigt egentligen. Jag har aldrig tänkt på det. Att det inte finns brandvarnare i några spanska hus vet jag, men har inte lagt märke till tidigare att det heller inte brukar finnas brandstegar.

6 kommentarer:

  1. Vad läskigt, har de inte ens brandvarnare? Förstår att du blir rädd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otäckt! Inga hus byggs i trä, jag tror att det är ett av argumenten...

      Radera
  2. Usch fy vad jobbigt, både med branden och sömnlösheten! Inte kul alls :( det är nog naturen som förbereder en på vad som komma skall. Du får försöka vila så mycket du kan och försöka slappna av hur stressande det än är att inte kunna sova. Vi hade också en brand här när jag var i 8:e månaden tror jag det var, 30 meter höga lågor kanske 500 meter upp i urbanisationen och stormvindar åt vårt håll, i slutet av sommaren.... så snustorrt det kan bli. Vi flydde hals över huvud med katten men som tur var (och mot alla odds...) lyckades de släcka elden på bara några timmar. Men det fick en att tänka efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch så otäckt! Så allvarligt var inte den här, men visst börjar man tänka!

      Radera
  3. Vilken tur att det inte var ert hus, men vad läskigt!!

    Det dör med sömnstörningar satte tyvärr i för mig i mer än ett år efter att Victor föddes. Är fortfarande sömnstörd, men nu till det mer positiva: Somnar sent och vaknar tidigt. Mitt sömnbehov har blivit mycket mindre - antagligen efter att ha tvingats till det efter Victors dåliga sömn. Han sov sällan mer än en kvart på raken första kanske halvåret. Höll på att bli knäpp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy skruttan! Man blir knäpp av att inte få sova!!!

      Radera

ny gadget

ny gadget