tisdag 16 september 2014

Är det dit jag vill ta min "utländske" sambo?

När vi kom hem från kusten på söndagskvällen hade jag så bråttom till datorn för att läsa tidningarna att Disa fick klara sig själv.
Jag hade väntat mig glädjande nyheter om maktskifte och ökat inflytande av jämställdhetspartiet FI, men möttes av något helt annat.

Hit når sällan nyheter från Sverige, men i morse talades det på tv-nyheterna om det främslingsfientliga partiets framgångar.
Det är riktigt, riktigt otäckt.
Jag skäms.
Spanjorer har en så fin bild av Sverige som föregångsland att de inte tror mig när jag säger att ett högerextremt parti sitter i rikstagen. Nu är SD dessutom det tredje största partiet i Sverige.
Jag gick och la mig med den här tanken i huvudet, den vägrade släppa: Det är alltså dit jag vill flytta med min familj? Min utländske sambo och min utländska dotter?



Mer på temat:

Här är en länk till en artikel om nazistledaren Curt Linusson som sitter i fullmäktige i min hemkommun (dit jag gärna skulle flytta?), skriven av en tidigare kollega. Riktigt bra, ta och läs artikelserien på tre delar.

Colombialiv har ett så bra inlägg om valdeltagandet. Jag håller fullständigt med. Svenskar har alla möjligheter att rösta. Hur kommer det sig då att så många struntar i det?

Kristina Lindqvist har skrivit om fascismens framgång i Sverige.

Ta en titt på Mats Björkmans krönika i Sydkusten också. Han jämför Sverige med Spanien, ett land med åtta procents arbetslöshet och ett med 25 procent, och vad det har fått för effekt i politiken i respektive land.

10 kommentarer:

  1. Det är ca 800 000 som röstat på SD. Ja man undrar ju... Enda trösten är att de unga förstgångsväljarna faktiskt röstar rödgrönt (enligt undersökningar) för mer solidaritet, så lite hopp finns det. Tror många med dig känner likadant. Vill jag att mitt barn ska växa upp i detta samhället...kram /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hopp finns det, och man får tänka på de miljoner som INTE röstade på SD. De är trots allt i majoritet.

      Radera
  2. Hej Annika!
    Ja det är komplicerat läge hemma. Vi har haft det för bra helt enkelt.
    Då tar man och röstar på fascister för att det ska hända nåt :( Vi får se men jag inbillar mig att dom kommer att göra bort sig. Hoppas man får höra vilka som röstar på dom, gamla/unga, män,kvinnor. Det säger nog lite :-)
    Bra länkar du lade in...Intressanta!
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är så, att det går så bra för Sverige att inga verkligt stora problem finns. Det är ju trots allt i de rikaste länderna med låg eller relativt låg arbetslöshet som partier som SD blir stora. Det är ganska anmärkningsvärt.

      Radera
  3. Som en tröst i det hela konstaterar jag att Linussons parti fick 0,1 % av rösterna i kommunen. Sen finns ju risken att de har skrivit hans namn på sd:s blanketter men den lilla saken är ju i varje fall positiv. Om resten kan jag bara hålla med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 0,1 procent är en väldigt låg siffra :-)

      Radera
  4. Det är sjukt beklämmande. Jag tänker på det dagligen, typ "hade SD fått bestämma hade min son inte fått hemspråk. Inte dubbelt medborgarskap" osv. Inte för att det är det värsta såklart, men det skulle påverka så HIMLA många i det dagliga livet. Vilken kunskap som skulle förloras!

    Igår sa en granne att hon vet många som röstat på SD. Hon är själv invandrare och sa att alla de hon kände som röstat på SD är invandrare själva och att de inte haft så stor koll. ÄNNU mer skrämmande kanske?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur är det möjligt? Inte så stor koll? Vad beror det på?

      Radera
  5. Så kände jag också, skulle jag vilja flytta till Sverige med man och eventuella framtida barn som inte är svenska medborgare? Nej inte när det är såhär. Hur ska man då inte känna sej som flykting? Hoppas på att detta är ett uppvaknande för de 87% att ta debatten, engagera och organisera sej för ett bättre Sverige i nästa val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju flytta dit, men hur skulle det gå? Otäckt är vad det är.

      Radera

ny gadget

ny gadget