lördag 20 september 2014

Njuter av bebis

"Nut av bebistiden, den går så fort!"

Många har sagt det.
Jag har ingen tidsuppfattning alls, den är satt helt ur spel, men njuter gör jag.

Denna fina unge.
Jag betraktar henne där hon ligger i mitt knä.
När hon är vaken viftar hon med de långa armarna, sparkar med benen, formar munnen så lustigt, tittar med stora ögon, har börjat göra små roliga ljud och stoppar händerna i munnen. Fortare och fortare går det, armvevningar, bensparkar, tills hon tappar tålamodet och börjar protestra.
Jag betraktar alla roliga ansiktsuttryck som kommer och går, vi har så roligt åt dem. (Ingen hade sagt att bebisar är roliga!) Hur hon rynkar pannan som Jesús, hur hon ser fundersam ut, orolig, sträng, frågande, högfärdig och drottninglik, ibland glad också, men inte så ofta, har vi fått en allvarlig bebis?
Ofta somnar hon efter maten. Då tittar jag på hennes avslappnade ansikte. Hon är så himla fin. Måste böja mig ner och pussa henne på håret.
Kan inte låta bli att känna.
För fingret mot den mjuka kinden, stryker handen över det lilla huvudet. Drar pekfingertoppen över ögonbrynen, petar på näsan och på örontofsarna. Håller de små händerna, fingrarna griper tag alltmer, värmer fötterna, smeker världens lenaste lår. Det går inte att låta bli.

Jag lägger filten över henne, låter henne sova ifred en stund och tar fram boken som ligger bredvid. Alltid en bok bredvid. Och så kan ett par timmar förflyta. Med bok i handen och sovande bebis i knät.
Jag njuter.



11 kommentarer:

  1. Så söt! Och de blir bara roligare och roligare - snart kommer du kunna skratta tillsammans med henne åt saker, första gången det händer är helt magisk, när man fortfarande kanske inte kan förstå varann med prat men förenas i skrattet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt! Just nu är det ju met jag som skrattar åt henne:-D
      Det är mycket att se fram emot.

      Radera
  2. Låter helt underbart :) Jag ser fram emot att träffa underverket.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få peta på henne också. Vi kommer om tre månader!

      Radera
    2. O, vad skoj! :) Har ni beställt biljetter?

      Radera
    3. Och nej, som regel brukar jag inte "peta" på småbarn :)
      På sin höjd klappa och gosa lite, eventuellt hålla lite och passa på att stjäla en dos av bebisdoft :)

      Radera
    4. Inte beställt, men kollat! Du kan både peta och hålla om du vill!

      Radera
  3. Jag blir så sur när folk säger åt mig vad jag ska känna! bara hatar det. Särskilt detta ord "njut". SÄG INTE ÅT MIG VAD JAG SKA KÄNNA, vill jag typ skrika. Eftersom jag hade en tuff start, liksom. Jättekul för er som njuter såklart, dock. Jag njuter rätt ofta nu, bara älskar att vara mamma och mitt barn. Att vara förälder är det mest fantastiska som finns! Hoppas du fortsätter att njuta <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk säger så mycket, och just när det gäller barn har alla åsikter, antingen de har erfarenhet själva eller inte. Jag vägrar handla mer i fruktaffären bredvid Mas efter den damens tyckande och kommenterande. Det var för myckiet. Hädanefter enbart hos vår egen frutkhandlare.
      Början var ingen njutning och det är det såklart inte hela tiden nu heller (särskilt inte igår!), men jag tror att vi har haft tur med en relativt lugn och snäll bebis, så det blir många njutstunder också!

      Radera
  4. Jättestort grattis och lycka till med allt!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget