torsdag 30 oktober 2014

Doftminnen och jullåtar

Vi promenerade på stan, jag och lillan.
Hade lite småärenden att göra.
Och hur det nu var, så slog dofterna emot mig. Varenda stark doft påminde mig om något och fick mig att stanna till.
Rostade kastanjer från de små rykande vagnarna, pappstrutar, salt. Doften av höst i Sevilla.
Kände doft av bakpotatis, mindes heta, mjuka, söta potatisar med ett berg av god fyllning ovanpå, ett litet ställe bredvid körskolan i Helsingborg där jag gick intensiv körkortskurs, bakpotatisarna vars hemlighet var grillkryddan.
Doft av köttbullar, minne av råkalla regniga svenska höstkvällar, ett korvkioskbesök efter badhuset, värmen, köttbullar med mos och pommes som är mjuk av såsen.
En doft av adobo, fiskbitar som legat i vinägrett och tagit smak innan de friteras, doften som är bland de godaste som finns. Jag tror att de sprutar ut adobolukten över Callle Tetuan för att locka folk till baren, inne i den luktar det inte likadant.
Stark lukt av rakvatten som passerar förbi, lukten av stor, spansk affärsman i ren skjorta, uppkavlade ärmar, instoppad i byxorna. Mindre trevlig lukt faktiskt.
Och så en låt... Kliver in på Butler´s, möts av julsaker, kransar med små röda bär och färggranna klot, små turkosa fåglar att hänga i granen, snögubbar, och så den här julsången. Förflyttas hem. Karl Bertil, gröt, grandoft, ljus. Vi ska åka hem i jul, vi har köpt biljetter nu.
Snart är vi hemma igen...
Hemma.

6 kommentarer:

  1. Åh vad kul att ni kommer hem till jul! Hoppas vi kan hinna träffas lite. Vore jättekul, jag har ju aldrig träffat Jesus heller.
    Tänkte bara säga att jag börjat väcka liv i min egen blogg igen. Den har flyttat till http://en.gullegr.is/ nu. Du brukade ju läsa den förr... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore verkligen roligt, vi ska försöka ses!
      Har spanat in nya bloggen, men kan inte kommentera? Var finns kommentarsknappen?

      Radera
  2. Hej Annika!
    Vad poetiskt du skrev om dofter. Är doftallergisk så jag är fanatisk på goda dofter...som jag tål :)
    Ja matdofter går oftast bra :) Ett rakvatten som heter Kourus tror jag, är väl lite gammaldags men fin :-) Betyder statyer av nakna män hahaha. Kul att ni ska åka hem, hade jag velat göra men får inte med mig spanskgubben. För "kallt".
    Undrar om man kan muta honom på nåt sätt?
    Lilla Disa får svensk jul. Vad hon ska trivas :-)
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, jag kan inte komma på en enda som jag känner som är doftallergiker, trots att det är vanligt. Hur reagerar du? Är det mot starka dofter?
      Jul hemma ska bli underbart, vi försöker ta varannan jul där. Har du ingen öppen spis du kan locka lexikonet med? Det borde han tycka om. Sill och tomtegröt kanske!

      Radera
  3. Doft är för mig starkare än smak, det är otroligt vad en doft kan föra med sig minnen. Många gånger så är det doften som dessutom väcker minnena till liv, saker man annars aldrig skulle ha tänkt eller kommit ihåg.

    Idag var vi för första gången på La Cañada, det stora varuhuset vid Marbella. Vi var där för ett Halloween-party vi ska på (första gången i mitt liv!) och letade bland pumpor och utstyrslar medan varuhuspersonalen höll på att montera upp en gigantisk julgran.

    Åherrejisses! REDAN!

    Vi ska fira vår första jul här i Spanien och hela min älskade familj kommer ned för att få träffa och vara med oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det, doftminnet är mäktigt och får en att minnas de mest avlägsna saker.
      Redan och redan, håller inte med, jag har väntat sedan december förra årt på den här julen och Sverigeresan :-) !
      Ni kommer att få det toppenroligt med alla familjemedlemmar!

      Radera

ny gadget

ny gadget