fredag 5 december 2014

Att leva över sina tillgångar

Anna Granström skrev i en kommentar:


"Det här med att låna varandras saker och allt för att man inte har råd med bebissaker, och sedan ha en dyr dopfest? Har svårt att fatta sånna saker, faktiskt. Jättebra att låna saker och allt, men det går inte ihop för mig. Låna för dopfest... Not good. Kul med fest dock :)"


Lånesystemet som jag skrev om är inte bara för dem som har det dåligt ställt. Alla lånar och får använda saker av vänner och släktingar.
Men att leva över sina tillgångar?
Det känns ganska typiskt här. Det har spanjorer gjort i åratal. Det är fint att ha pengar, har man det gömmer man inte sina tillgångar, har man det inte kanske man låtsas att man har. Jag kan ge exempel på familjer som har satt barnen i privatskola och skoluniformerna har varit ett tecken på att familjen har pengar, trots att de kanske knappt kan betala för maten på grund av skolavgifterna. Eller familjen som möblerade hela den nya bostaden med möbler från dyra Corte Inglés och sedan fick äta alla måltider hos mor- och farföräldrar i flera år, medan möblerna betalades av. Eller killen på drygt 20 år, han som var försäljare utan fast anställning, som fick banklån för att kunna köpa en ny bil.
Nya kläder, bilar, möbler, prylar, statussymboler, att äga sin bostad, storslagna fester, det har varit så lätt att låna, fram till krisen, folk uppmuntrades att låna pengar.

Fattigdomen ligger nära i tiden, jag tror att det är den som spökar fortfarande.

10 kommentarer:

  1. Är så glad att min man kommer från en sparsam familj som lever under sina tillgångar, och min man och jag fortsätter på samma sätt. Vi unnar oss saker, men ser det som en självklarhet att man ska spara varje månad. Enda lånet vi har är på bostaden, och det är väldigt litet, annars vill vi inte ha något med banken att göra. Men i min mans skola fanns det folk med fina bilar, märkeskläder etc. som tydligen hade svårt att betala skolmaterial och annat nödvändigt.

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, hm, var och en väljer ju vad man ska lägga pengarna på...
      J kommer också från en sparsam familj. Han är sparsam och vettig med pengar, som de flesta i familjen.
      Vi vill heller inte ha med banken att göra. Bilen (begagnad) behövde vi ta på avbetalning, men det var klart på två år och nu är enda kontakten med banken deras ständiga, ständiga, nästan dagliga telefonsamtal för att försöka lura oss att ta lån och annat skumt. La Caixa.

      Radera
  2. Roligt att min kommentar blev ett inlägg. Blev lite nervös först. Jag har fortfarande svårt att förstå. Är materiella saker och fester verkligen så viktiga? Har man pengar är det en sak, men annars. Och oavsett tycker jag att det finns vettigare saker att lägga pengarna på. That's just me... Och även min sambos synsätt, trots att han är ganska mycket spanjor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra kommentar, Jag håller med dig. Jag fattar inte heller. Här har det först rått fattigdom, sedan blev det lätt att låna, så himla lätt, och... tja.

      Radera
  3. Ja, jag får en klump i magen av spanska lånesystemet, en av anledningarna till kraschen. Men tyvärr finns det svenskar som inte inser att de också lever i ett lånesystem. I Spanien måste man ju t.ex. betala av sina lån på hus medan inte i Sverige. Det gör ju att många svenskar lånar enormt mycket pengar, som de aldrig kommer kunna betala tillbaka.

    I Spanien får/ber man ju även om pengar vid bröllop, dop, födelse etc. Pengar direkt i handen. En del vänner tyckte att vi borde gifta oss, döpa etc för man kan tjäna pengar på det. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera när jag fick 50 euro eller 100 direkt i handen när vi "visade upp" vårt nyfödda barn. Som jag skämdes... kulturkrock!

    I Sverige är ju materiella ting och fester också viktiga. Vet många som lån på ett lite för dyrt bröllop, semester etc. Så det är nog inte bara i Spanien.

    Helt galet! Jag är sparsam och lever jättebra (som ensamstående på en medelinkomst) - men jag inspireras ju av ett enklare liv, minimalistisk livsstil etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju svårt att jämföra med Sverige eftersom jag inte bor där. Behöver man inte betala tillbaka lånen?
      För mig krockar det också att ge pengar på fester. Stora summor. Och jag har svårt att ta emot ekonomisk hjälp från svärföräldrarna.
      Jag vill hålla mig långt borta från lån. Det var nödvändigt att ta ett lån för att kunna köpa bilen. Vi hyr istället för köper bostad som de flesta annars gör, eftersom vi inte vill låna. Om man har ett lån kan man inte leva lugnt, utan oroar sig ständigt för att kunna betala tillbaka. Det är hårt för den som inte kan det...

      Radera
  4. Det är hemskt hur folk lanar här, som du säger, lever över sina tillgangar. Vi har huslan, men inte pa en megastor villa i centrum utan pa ett hus i en liten by som vi kan betala även om jag blir av med jobbet tex.. Vi har fortfarande glödlampor som hänger i sladdarna fran taket och billiga IKEA möbler eftersom vi vägrat köpa möbler pa lan.

    Vi betalade av det sista pa billanet förra sommaren och tack vare det sa har vi lite mer pengar över varje manad och kan köpa det vi vill direkt istället, förra julen vart det tex en diskmaskin för pengarna som gick till billanet innan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köpa hus som man kan betala även om den ena förlorar jobbet... Det är det inte alla som gör. Jag tror att många tar, eller har tagit, alldeles för lätt på lån, och riskerna med ett lån.

      Radera
  5. Så är det mycket i Colombia också. Det är jättelätt att få kreditkort, att köpa bil (på kredit) är hur enkelt som helst. Folk lever över sina tillgångar och lever på lånade pengar hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt otäckt, när det spricker så att säga...

      Radera

ny gadget

ny gadget