onsdag 4 mars 2015

"Rött ingen bebisfärg"

Apropå regionala skillnader i förra inlägget.
Jag har hört av en bekant att i Madrid kan bebisar ha kläder och saker i rött. För mig i Sevilla låter det otroligt, men hon bor där och borde ju veta. Hon berättade dessutom att svärmodern, inför barnets ankomst stickade en röd filt, till Sevillatjejens mammas förtvivlan.
Rött!
Till en bebis!
En tjej!


Själv har jag fått kommentaren, när jag nämnde att jag ville ha en röd spjälsäng till lillan (vilket naturligtvis inte finns att få tag på) att så starka färger inte är bra för bebisars ögon.

8 kommentarer:

  1. Våra spanska kompisars son har en röd vagn :) Jag trodde förut rött var flickfärg (eftersom allt är så icke-genus här), men tydligen inte.

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den enda färg som flickorna har är rosa (vitt funkar också). Alla andra färger är pojkarnas, även rött.
      Som jag uppfattar det.

      Radera
  2. Men! Vilka idéer! Svart har jag hört att man inte ska ha på barn i vissa kulturer, men det hade inget med ögonen att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det... farligt för ögonen... hm. Finner inga ord.
      Svart har jag inte hört någon prata om här , kanske för att det helt enkelt är otänkbart att ett litet barn skulel bära svart. Finns inte på kartan.

      Radera
  3. Sonen är jättefin i rött! Och han var jättefin där i sin svarta barnvagn med rött på. Och tänk när han fick åka i min tomatfärgade PT Cruiser med röd/svart barnstol!

    Just nu ligger det dessutom en julröd filt över hans fötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!
      Men det är okej att din son har röd filt, som jag skrev till Carina ovan:t. pojkar får ha alla färger, flickor får bara ha ljusrosa och vitt...

      Radera
  4. Hahaha!!! Jag döööör! Så knasigt! Jag ÄLSKAR rött! OCH till de som säger att det inte är bra med starka färger till bebisar (pga av ögonen) så är det ju precis tvärtom! Först ser de svart-vitt. Alltså kontraster. Sedan ser de de starka färgerna som t ex rött! Så På med rött bara! :-) Säger jag då alltså....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det säger jag också! Men om jag vill ha något rött får jag köpa det i Sverige, för här finns det inga röda kläder eller saker att få tag på.
      Jag argumenterade inte emot det där påståendet, någon som säger något så absurt kan man inte argumentera med.

      Radera

ny gadget

ny gadget