fredag 10 juli 2015

Det där med örhängen på spanska flickor...

Konversation mellan Jesús och släkting på bröllopsfesten.
- Haha, vilken liten kul tjej, men nu måste du se till att ta hål i öronen på henne.
- Nej, det tänker jag inte göra. Disa ska inte ha hål i öronen. Hennes mamma har inte heller det.
- Men flickan är född i Spanien. Alla flickor här har hål i öronen.
- Hon får bestämma själv om hon vill ha det när hon blir äldre, och då ska jag själv göra henne sällskap och sätta en ring i näsan!



Det finns så mycket jag har lust att säga om det här, och säga till släktingen. Tur att jag inte var med, för det var inte läge för sådana diskussioner :-)

19 kommentarer:

  1. Min dotter tjatade i två år om att få ta hål i öronen. På sexårsdagen fick hon som hon ville, men nu har hon nästan aldrig örhängen och om hon har det är jag jättenoga med att hon ska ha nickelfria allergitestade. Själv har jag fjorton i stort sett igenvuxna hål i öronen (nästan som en sån där perforerad rad: riv här!) och ett i näsan, som jag ångrar då de ibland kliar och vätskar...Bäst att låta bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! En perforerad rad :-)
      Modigt av din unge att våga, när hon var så liten!

      Radera
  2. Jag hade tjatat i mååånga år (kändes det som i alla fall) på mamma att jag ville ta hål. När jag fyllde nio år fick jag ett kuvert där det stod att "Kl 10 idag händer det något!" och då åkte mamma och jag ned till frisersalongen och så tog vi hål i öronen båda två!
    Jag var så pass gammal att jag kunde sköta om det själv. Jag har sett flera som fått örsnibbarna sönderslitna som småbarn för de fastnat i leken. Och som Bortugal skriver, nickelallergi är att tänka på också.

    Jättebra att ni väntar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sak till. I och med att jag fick vänta så blev det något speciellt och något som jag minns! Det är också något att tänka på, att det vissa saker ska vara lite speciella! Även om det idag kanske inte är det...

      Radera
    2. Vilket fint minne!
      Och vad roligt att ni gjorde hål båda två! Det kanske inte är någon dum idé om Jesús går med och sätter ring i näsan :-) För jag tänker inte följa med och göra hål ;-)
      Mmen fy sjutton för sönderslitna örsnibbar... Hu!

      Radera
  3. Jag tycker det är lite gulligt. Jag har inget emot att bebisar har örhängen. Och jag tyckte inte det gjorde ont när jag tog själv. Däremot tycker jag absolut man ska använda titan, eller vitt guld eller vad det nu är som är bäst, och speciellt den första tiden när det läker? Och jag tycker att man ska ta med piercingnâl. ALDRIG hos frisör och absolut inte med pistol utan hos ett proffs med en nâl. Sedan vet jag inte om jag skulle ta pâ ett eget barn. Jag har en pojke och därför har jag inte funderat pâ det. Jag tror inte det är nâgot jag skule prioriterat med en flicka. Jag tycker nog inte det är viktigt hur man gör. Jag hade gärna haft hâl lite tidigare. Jag fick vänta tills jag var kanske 15 tror jag... Men det var ju inget trauma direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag märker att jag inte alls är insatt i hur eller var man tar hål i öronen! :-)
      Vet inte i vilken ålder jag tycker att Disa kan få hål i öronen, om hon vill ha det.
      Främsta anledningen till att jag inte vill att hon bär örhängen nu, är att örhängen i Spanien används för att märka flickorna, att särskilja dem ännu mer än vad som redan görs, från pojkarna. Är min reflektion. Och det tycker jag är negativt. Det kommer ett inlägg om det här.

      Radera
    2. Gör man inte det på BB i Spanien?

      Radera
    3. Ibland på BB, ibland senare när barnet är någon ellelr ett par månader gammalt.

      Radera
  4. Bland konservativa franska katoliker är det förresten "opassande" med örhängen! Inget för en äkta fröken... Men jag tror det nästan försvunnit? Franska barn tror jag inte har örhängen men jag kanske inte tänkt pâ det. Ska ut och spana nu. Har faktiskt inte lagt märke till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det ses som opassande! Här i Spanien är det sed att flickor har örhängen. Att en flicka inte har örhängen är så ovanligt att man automatiskt tar henne för pojke.

      Radera
  5. Jag fick örhängen då jag var 13 år, eftersom min mamma var rädd för nickelallergi. Om jag får en dotter vet jag inte riktigt vad jag skulle göra. Tycker det är fint med örhängen och alla har ju det här i Spanien, men känns lite onödigt då en del sätter dit dem redan på BB... Kanske jag får pojkar, så behöver jag inte bestämma :)

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du får hoppas på pojkar! :-)
      Jag tycker att det är synd att de allra flesta bara följer traditionen, utan att reflektera varför de vill att barnet ska ha örhängen (fint, sed, andra pratar bakom ryggen på en annars...) vad örhängen innebär eller att ens tänka att det finns alternativ. Men det är väl så med många traditioner, vi bara följer dem.

      Radera
  6. Er inställning låter sund tycker jag! Kan inte förstå hur man kan låta sitt lilla barn utstå håltagning bara för att.. ja, varför? För alla andras skull?Usch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sed. De allra flesta reflekterar inte över det, de bara följer traditionen. Som... ja, jag vet inte, att nästan ingen i Sverige funderar över varför de firar jul och varför de vill fortsätta traditionen. Dåligt exempel kanske.
      Det pratas om den som inte låter ta hål i öronen på sin flicka.

      Radera
  7. Starkt av er att stå på er. Jag hade inte heller satt hål i öronen på min bebis. Klart de ska kunna bestämma själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dels borde de få bestämma själva, dels är det för mig en märkning av flickebarn. För att ingen ska ta miste och tro att det är en pojke och behandla barnet på "fel" sätt.

      Radera
  8. Kulturkrock!
    Det viktigaste är att ni bestämmer, si eller så, och ingen annan.
    Har haft barnbarn på besök, såååå härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulturkrock är precis vad det är!
      Vilket underbart besök du har haft!

      Radera

ny gadget

ny gadget