onsdag 9 september 2015

I Spanien är det förbjudet att bo på landet

Arkitekt-Pepe är tillbaka från semesterresan i Norge. Han har fascinerats av glaciärer, fjordar, stavkyrkor, vattenfall och att överallt dit man kommer, på de mest avlägsna platser, bor det människor.
- Ja, det är inte som här precis, säger jag. Jag har letat hus att hyra på landsbygden sedan oktober förra året, men jag hittar inget. Alla hus som annonseras ut ligger i städer och i byar. Radhus, parhus...
- Ja det är klart. Det är ju förbjudet att bo på landet här.
- ??!?
- Det skulle bli för dyrt att dra vatten och el till alla som vill bo på landet. Därför måste alla bo i byar. Det spelar ingen roll om du betalar själv, det är förbjudet.
- Men det finns ju hus på landsbygden? Några?
- Om du ser något är det antingen svartbygge eller mutbygge. Det är bara tillåtet att bo på landet för den som äger mark och arbetar på marken. Efter en lag som kom på 1990-talet.

Jag verkar aldrig härdas av dumheterna här.
Vi har ju denna också: det är förbjudet att sova i ett fordon såvida det inte står på en camping.
Det blir böter. Det hjälps inte om man blir trött när man kör och stannar för att sova en halvtimme ens.
Har en bekant som ställt in en säng i en skåpbil, inrett lite och reser billigt på det sättet. När han och partnern har stannat för att sova har det hänt flera gånger att vägpolisen stannat och lyst in med ficklampa för att se om någon sover därinne. Med böter som följd.
Antar att lastbilschaufförer har särskilda regler?

6 kommentarer:

  1. What! När det gäller att sova i bil finns det ju MASSOR av husbilar som fricampar i Spanien. Jag har visserligen klagat på dem i ett tidigare inlägg (eftersom vissa beter sig illa och förstör ryktet för andra husbilister) men jag har aldrig hört att någon fått böter, bara att de ibland blivit bortkörda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, här får inte ens scouterna fricampa! På riktigt!
      Kanske är polisen mer intresserad av att hålla sig väl med turister än unga spanjorer? Äsch, jag vet inte.

      Radera
  2. Vilken trevlig blogg jag snubblade in på & vad tokigt att det kan vara förbjudet!! att bo på landet.
    Men visst, vi har ju även knasiga lagar i Sverige...som sova i bilen. Att vila istället för köra borde ju vara bra och inte dåligt....

    Ha en fin dag
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!
      Det finns som knasiga lagar i alla länder. En del begriper man inte.

      Radera
  3. Mäh!

    Så hur fungerar det med husbilarna som står parkerade vid ferian i Fuengirola?

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget