torsdag 3 september 2015

Jesùs och potatisen

Hur mycket kan man gå upp på bara en månad?
Spelar ingen roll, jag har njutit för vartenda nytt kilo!
I Sverige har jag frossat i allt som jag längtat efter. Choklad, prickig korv, limpmackor (blev alldeles tokig i Skogaholmslimpa som jag inte alls gillade innan, det trista fabriksbrödet tänkte jag då. Nu var det nästan det godaste jag kunde tänka mig de första två veckorna).svenska chips och lösgodis, bär och potatis i alla former. Jag hade nöjt med mig kokt potatis, det är så gott och vi äter det sällan i Spanien, men eftersom Jesús inte tycker om kokt potatis så varierade vi kosten med potatissallad, potatisgratäng och stekt potatis.
Han fick ändå nog efter en och en halv vecka.
- Jag vet att potatis är en fantastisk rotfrukt. Den är näringsrik, nyttig, billig och har räddat miljontals från svält. Men vi lever i Europa på 2000-talet, vi behöver den inte längre! Potatisen har gjort sitt! Man BEHÖVER inte äta potatis till VARENDA måltid!

12 kommentarer:

  1. Det där hade precis lika gärna kunnat vara här hemma! Jag ÄLSKAR potatis för allt vad man man kan göra med den: kokt (färskpotatis med gräddfil och örtsalt = himmelskt!), stekt, råstekt, klyftor, gratäng, mos, Hasselbacks-, raggmunkar (köpte med mig påsar hit till Spanien, jobbigt att riva för hand!), rösti, tortilla, ugnsbakad, sallad, i bakverk (!), kroppkakor (åh, vad gott det är!), i bröd, pommes frites (mindre gott)... Oj. Måste andas lite!

    Men mannen min tycker faktiskt att potatisen här i Spanien är godare! Och frånsett egenuppdragna potatisar från landet så är jag nog benägen att hålla med. Potatismoset här som jag har gjort har blivit så gott varje gång!

    Vi får starta 'Operation Potatis' - nu ska gubbarna äta dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det godaste som finns är små färska färskpotatisar! Det har jag bara hittat ett par gånger här. Annars har jag nog inte jämfört svensk potatis med spansk:-)
      Har du gjort egen pommes frites av färsk potatis, stekt i olivolja?

      Radera
  2. Och appropå vikt: mannen min konstaterade att både sonen och jag nog har ätit mer under vår vecka än vad vi brukar. Och jag tillhör liksom dem som kan äta hur mycket som helst utan att det syns nämnvärt. :)

    Men inte säger man nej till isterband, kroppkakor, pajer, kräftor och annat gott som man inte ätit på ett år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe... Man måste ju passa på! Men det blir mer kolhydrater i Sverige tycker jag.

      Radera
  3. Haha, självklart kan man bli trött på saker! Vi tycker också om potatis... Jag tycker att pommes frites är lite trist och det får vi mycket på restaurangerna här (Albanien och Makedonien) men när vi lärt känna några albanier har det blivit andra sorters potatis, framför allt ugnsbakad, både hel och i bitar. Gott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande!
      Jag säger som till Emma ovanför; har ni provat att göra egen pommes frites av färskpotatis, stekt i olivolja?

      Radera
  4. Hahaha! S. är inte heller överdrivet förtjust i potatis - eller carbs överhuvud...tills han började träna löpning (för att springa halvmaror). DÅ insåg han att kött eller fisk och sallad inte räckte som bränsle och började se poängen med att lägga till antingen pasta eller potatis i måltiderna. Jesús har ju helt rätt att potatisen historiskt sett var en fantastisk sorts mat och väldigt bra vid hårt kroppsarbete som vi i Skandinavien oftast hade men att den egentligen inte behövs varje dag och till allting och speciellt inte om man är mer stillasittande än på den tiden man gick på åkern... :) . Bra att du fick fylla på med din favoritmat iallafall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en överdos av kolhydrater, åt säker fem gånger så mycket som jag behövde i augusti, men vad jag har njutit av dem!
      Det är klart att vid löpning räcker det inte med sallader, bra att han upptäckte det :-)

      Radera
  5. Hahaha! Jag kan hålla med till viss del. Gott ibland, men inte jämt. Jag kan heller inte hejda mig när jag är i Sverige, jag vill ha ALLT i mataffärerna. Det är som att kliva in i ett stort mecka (om än ganska dyrt), allt från sötsliskigt bröd, chips, GODIS, bakverk, maträtter med grädde (tex. potatisgratäng!!), FISK, skaldjur och så vidare och så vidare. Tacos däremot klarar jag mig bra utan.
    Tror faktiskt att det får bli potatis till middagen idag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesús skulle bli glad om han hörde dig säga sötsliskigt bröd! Han gillar inte alls bröd med smak!

      Radera
  6. Jag gör samma sak varje gång jag kommer hem, frossar i all mat jag saknat och njuter av varje tugga! Undrar hur länge den matglädjen kommer hålla i sig när jag flyttar hem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga. När vänjer man sig? En månad räcker inte.

      Radera

ny gadget

ny gadget