torsdag 5 november 2015

Jag vill skydda mitt barn från främlingsfientlighet

Har ni läst om sexårige Elias?
Han har andningsproblem. Varje natt har han en assistent som sitter bredvid honom där han sover, och vakar över honom så att andningsmasken inte åker av om Elias vänder på sig i sömnen.
Snart blir Elias av med sina assistenter på grund av en ny tolkning av en 20 år gammal lag.

Jag såg artikeln eftersom jag blev tipsad via Facebook.
Flera hade kommenterat under länken, men det var inte kommentarer om Elias, rätten till assistans, behov av lagändring jag läste. Nej, det var främlingsfientliga kommentarer av typen "Om han vore utlänning hade han minsann fått hjälp". Ni vet, kommentatorer som hugger på vad som helst för att få utlopp för sina åsikter, sin frustration, sin ilska.
Och jag tycker att det är så otäckt det här. Främlingsfientligheten har blivit öppnare, mer accepterad känns det som. Vanligare? Och jag känner att jag skulle vilja skydda mitt barn från det här även om jag inte borde, men jag vill inte att hon ska höra, läsa, känna till sådana tankar, åsikter, och så länge vi bor i Spanien kommer hon att vara skyddad. Här finns inte sådan främlingsfientlighet som i Sverige.
Det är så jäkla otäckt.

6 kommentarer:

  1. Främlingsfientligheten och de otrevliga stämningarna i Sverige skrämmer mig. Gör nästan att det känns lite olustigt att åka dit...

    SvaraRadera
  2. Absolut. Främlingsfientligheten i Sverige är ett stort ökande problem. Inte lika illa som i Frankrike...
    Samtidigt är vi ju faktiskt det land om har engagerat oss mest i EU för flyktingkrisen vad gäller mottagande per capita. Det kan man ju tycka är positivt?
    Frankrike har ett väldigt lâgt mottagande och Storbritannien är minst lika illa väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spanien tar också emot få. Men är samtidigt ett mycket svagt land, om vi pratar ekonomi och möjligheter till jobb.
      Är främlingsfientlighet ett stort problem i Frankrike?

      Radera
  3. Det sägs att man får tycka vad man vill. Men får man verkligen det? Jag är inte så säker på att jag tycker det... Jag vet, det är farlig mark jag är inne på men om en tanke får fäste så är det inte alltid så väldigt långt till handling.

    Varför ska det vara OK att tycka att någon är mindre (eller annorlunda) värd bara för att man kommer ifrån ett annat ställe? Eller mer värd, för den delen...

    Jag fattar inte det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte heller. Inte alls.
      Och man tycker ju att empati och medmänsklighet borde vara något grundläggande hos var och en. Men så är det inte.

      Radera

ny gadget

ny gadget