söndag 24 januari 2016

Skaldjurssoppa och hopplösa läggningar

När vi träffade Bortugal-Åsa och hennes familj fick vi världens godaste skaldjurssoppa.
Efter att ha fått receptet och gjort den själva, bestämde vi oss för att bjuda hem vännerna på lördagssoppa.
De blev en förrätt bestående av sill med rödlök, potatis och ägg, soppan med skaldjur och fisk och  saffransalioli samt tjocka, varma vitlöksbröd till huvudrätt och så hemgjord chokladmousse till efterrätt.
Jesús stack tidigt, han skulle spela på kvällen. De andra åkte några timmar senare, ett par av dem skulle gå på spelningen.
När vi blev själva gick Disa och jag gick till mataffären för att handla några saker. Vi ägnade en lång stund av tillbakavägen åt att gå upp och ner för trappsteg till olika hus eftersom Disa gillar trappor.
Vi gick in i kinesbutiken, och medan jag betalade tog Disa affärsmannen i handen och gick ut med honom till ett litet trappsteg som hon ville gå upp och ned för. Mannen gick in i butiken efter en stund, och hur jag än lockade och försökte distrahera med månen så gick Disa tillbaka och ställde sig i ingången till affären. Mannen hade en kund, men jag såg hur han gav Disa något. En röd godisrem. Jag blev både glad och brydd. Så snällt, vad fint att du ger den till min flicka, tänkte jag, samtidigt som jag själv aldrig har gett Disa godis. Vi har inget sockerförbud. Sockerförbud är säkert bra, men det kan de som har barn som äter hålla på med. Men godis är, tja, är det inte lite tidigt, hon är ju bara ett och ett halvt år. Disa följde allvarligt med mig nu, höll mig i ena handen och godisremmen i den andra och bet på den. Jag funderade på hur jag skulle försvara det om jag mötte någon jag kände, samtidigt som jag undrade varför jag ville försvara att mitt barn åt på en godisrem.

Hon var så trött, så trött.
Jag hade oroat mig lite för läggningen. De har blivit ännu jobbigare. Det var längesedan nu men återigen måste man ibland hålla fast henne för att hon ska sova. Det spelar ingen roll hur trött Disa är, hon hatar att ligga ner och hatar att somna. Ibland finns det inte längre någon annan möjlighet än att faktiskt hålla fast henne för att hon ska ligga kvar tills hon slappnar av tillräckligt för att sova. Gråten, och skriken innan det, det skär i hjärtat.
Dagen innan hade varit riktigt jobbig. Vid tolv på natten var mitt tålamod helt slut efter alla Disas vredesutbrott som kom av trötthet, och en evighetslång läggning. Jesús kom hem efter repet med gruppen 20 minuter senare. och väckte Disa som precis halvsomnat. Jag orkade inte mer, lämnade rummet, stängde in mig i Fula Rummet för att få vara arg ifred.. Efter en stund gav Jesús upp att försöka söva Disa och tog med henne till vardagsrummet, han får henne ibland att somna genom att titta på film tillsammans. Kvart i två gick jag ut och hörde små fotsteg bakom dörren till vardagsrummet. Disa sov inte, det gjorde däremot Jesús. Disa lekte med den stora krukväxten i hörnet, hade lagt upp flera stora jordhögar på golvet, tröjan var svart av jord, liksom ansiktet.

Nu somnade hon redan halv elva. Det är så sällsynt så det är svårt att beskriva förvåningen ohc glädjen efter det.
Jag diskade, la kycklingfiléer i en burk med citronvatten och mortlad vitlök att göra filetes empanados av nästa dag, åt upp chokladmoussen och satte mig i soffan för att sticka pärlmuddar och lyssna på svensk radio.
Härlig lördagskväll.



6 kommentarer:

  1. Det verkar ha blivit bra med soppan ju! Kul att den var så uppskattad!
    Hon är ju en bestämd liten dam, Disa. Mina var också lite åt det hållet, ville gå och gå. I alla fall den ena var också ganska svår att natta. (Den andra tuppade alltid av med en flaska välling ofelbart.Skönt) Tålamod, tålamod. Inte lätt. Kanske blir det lättare längre fram, kanske inte. Har inga bra tips att komma med tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Kanske blir det lättare, kanske inte :-) Någon gång måste det ju vända. Om inte annat flyttar hon väl hemifrån i framtiden och då behöver jag ju inre bekymra mig om hennss läggning :-D
      D får alltid en flaska innsn hon somnar, men vill inte ha längre. Inte för att hon somnade efter nappflaskan, men, tja...

      Radera
  2. Hej Annika!
    Ja det är ju bara för jobbigt när dom inte vill sova. Vet precis hur det var :( När min somnade äntligen. Kanske vid kl 23 i bästa fall så vaknade hon nästan varje timme. Man var galen...När hon började på dagis så blev det något bättre...jobbigt där antagligen men å andra sidan ville hon inte vara där så lämningen var en plåga.
    Släktdrag, jag var lika dan och mitt äldsta barnbarn också.
    "Det är ett vaket barn ni har" sa läkaren. Han menade att hon ville "vara med" och snappa upp livet liksom. Hon pratade tidigt. Antagligen för att hon var vaken så mycket...inte ens siesta.
    Hon låg i våra sängar till hon var 8. Hellre sova än att kriga.
    Nu är hon den mest självständiga ...44 år/ Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huuuuu! Min sover gott hela natten när hon väl somnat, det är jag tacksam över! Ofta blir det en siesta.
      Jobbig dagislämning hade ni också. Plåga är nog rätt ord för sådant. Det är något jag inte vill vara emd om. Jobbiga dagislämningar. Vilken mardröm att behöva lämna en unge som inte vill.
      "Hellre sova än att kriga" - bra skrivet.

      Radera
  3. Hopplöst det där. Tror det vände någonstans när sonen var 2,5 år, då kunde jag pussa och gå ut och han somnade själv. Innan fick jag snällt ligga dä tills han somnade. Från hanvar ca 1 år behövde jag inte ligga alldeles intill utan kunde ligga i min säng och läsa i skenet av hans nattlampa. Så då kändes det inte som "bortkastad" tid. Jag var så otroligt frustererad innan, visste ju hur mycket annat jag behövde och ville göra.

    Ang godiset så är gesten jättefin men just när det gäller saker som ska stoppas i mun är det inte bra. Den som ger vet ju inte om det finns några allergier, t ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Frustrationen! När man ligger och tänker på allt som mäste göras efter att barnet somnat, och tröttheten smyger sig på, och ungen somnar aldrig!
      Vad mysigt det låter att ligga och läsa medan barnet somnar.

      Radera

ny gadget

ny gadget