tisdag 10 maj 2016

Vad ska jag göra i Madrid?

Nästa vecka ska jag åka till Madrid för att förnya passet.
Jag har hunnit smälta det här, och börjar se fram emot den lilla resan. Jag tänkte inte på det då, men... ALL ENSAMTID! All lästid! Sova ostört! Gå vart jag vill och inte behöva tänka på någon annan än mig själv. Och återigen, lästiden. Lästiden... Tolv timmar bara på bussresorna fram och tillbaka.
Madrid är som sagt inte någon favoritstad. För stor, för ful för ovacker, för instängd, för mycket trafik, för mycket stad för en som inte tycker om städer, vilket väl är det egentliga problemet. Men det är en rätt rolig stad också, med fantastiska museer, och... ja, vad mer? Jag är ingen Madridkännare, även om jag hunnit se en del de fem-sex gånger jag varit där.
Ni är flera som läser som känner till Madrid mycket bättre än jag. Kan ni ge några tips? Vad ska jag se och göra i Madrid, förutom att fixa pass?

15 kommentarer:

  1. Jag älskar ju storstäder så kanske inte bästa att tipsa men jag har ju ändå bott 3 år i Madrid (2000-2003)...
    Jag älskar ju modern konst så Reina Sofia! Pradomuseet kanske? Retiroparken/Palacio de Cristal. Jag tycker om området vid Opera/Teatro Real/Palacio/parque del oeste.
    Som område för tapas tycker jag bäst om Chueca (gick i designskola där) även La Latina...
    Om jag var du skulle jag sätta mig i en park o läsa bok, ta med lite fika och bara njuta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du som har bott där är jättebra som tipsare! Du har lärt känna staden så där som man inte kan göra av att bara besöka den.
      Båda museerna har jag besökt flera gånger, de är fantastiska. Retiroparken borde jag ge en ny chans, sist jämförde jag för mycket med Sevillas fantastiska María Luísa, vilket var orättvist, det är en annan slags park.
      Det sista tipset tycker jag om!

      Radera
  2. Älskar ju också Madrid och tycker faktiskt att det är en vacker stad, pampig på något vis. Skulle också tipsa om Prado eller Thyssen (mer min smak). Och Retiro är ju underbar! Även marknaderna San Miguel och San Antón är ju mysiga att strosa runt i... Om du vill ha sällskap tar jag gärna en fika eller några tapas med dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna träffas för tapas eller fika! Det verkar som om jag kommer att ha hela torsdagseftermiddagen och -kvällen ledig! Hur jobbar du då?
      Marknaderna lockar, kanske går jag till någon av dem. Muséerna har jag varit på, men Retiroparken återvänder jag gärna till.

      Radera
    2. Problemet är att jag är ensam med barnen så jag skulle bara kunna komma in mitt på dagen... Måste hämta dem i skolan och på dagis vid 17. Men om du vill får du gärna låna vår gästsäng, så slipper du ta in på hotell! Det går gott om tåg in till centrum härifrån.

      Radera
    3. Tyvärr har jag redan bokat och betalat ett icke ombokningsbart boende... Det hade varit roligt! Jättesnällt! Vi försöker med lunch istället!

      Radera
  3. Glömde säga... "Platea" vid Plaza de Colón är också häftigt, ett gigantiskt "centro gastronómico" med mat från alla världens hörn. Finns även ett liknande högst upp på El Corte Inglés vid Gran Via tror jag, men har aldrig varit där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande! Dit måste jag gå!

      Radera
  4. Jamen titta, nu börjar du tänka positivt på det hela! Det är ju liksom bara att gilla läget och du kommer säkert få många bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver visst en tid för att smälta olika saker. Det var samma med ett jobb i sommar som inte verkar bli som jag hade trott. Det tog några dagar innann jag förstod hur bra det kan bli istället :-)

      Radera
  5. Önskar trevlig resa! Men vi har aldrig varit i Madrid så jag har inga tips...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ändå! Kanske kan jag tipsa om något efter detta :-)

      Radera
  6. Jag borde ju ha en massa bra tips, men trots att vi är i Madrid i princip en gång i månaden så är jag väldigt lite inne i stan. Det jag alltid har älskat med Madrid är att det finns stora gröna parker, så stora att man inte hör biltrafiken, som Retiro. Detta finns inte i Málaga och jag har alltid saknat det. Men i Sevilla har ni ju parker så det är inte så exotiskt för dig. Men jag skulle ändå rekommendera en lugn promenad bland de vårgrönskande träden, en filt, en bok och något gott. Pradomuseet, Reina Sofia och Thyssen har du kanske redan varit på, men det är ju annars ganska häftigt för att det är så otroligt mycket kända verk som hänger där, så mycket konsthistoria! Museo Sorolla är lite mindre och mysigare, ett riktigt hem och en liten oas mitt i stan. Annars gå långt och mycket, gå på bio och bara njut av din egentid. Jag avundas dig faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesús avundas mig också.
      Museo Sorolla har jag aldrig varit på, det var en bra idé. De tre andra har jag varit på flera gånger så det blir det nog inte den här gången.
      Bio, gärna! Konstigt att åka till Madrid för att gå på bio, men när man har chansen att göra vad man vill...Oh ja! Eller picknick med bok... Det ska bli riktigt roligt det här! Får inte glömma att förnya passet bara :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget