tisdag 20 juni 2017

Badstranden i bergen



Jag har ju skrivit lite om hettan här i södern det senaste, och när det inte finns något sätt att undkomma den, när man är instängd i en storstad, då är sommaren en förfärlig årstid.
Men vi flyttade ju därifrån, och trots att vi bor i bergen finns flera badplatser, och det här, känner jag, blir min bästa sommar i Spanien någonsin!
Precis innan Jesús blev jättesjuk i lunginflammation fick jag med honom och Disa till badsjön som han tipsats om av kollegorna. Först åker man till byn Puerto Moral som ser så mysig ut, och som har en tapasbar med underbar utsikt där vi ska äta middag efter något kvällsdopp, när Jesús blir frisk.

Man fortsätter på grusvägen, nedåt, nedåt, åker förbi ett par slitna skyltar, tar in på en väg som ser förbjuden ut, kommer fram till den otäcka, enorma dammluckan, så upp igen, kringelikrok så är man framme.



Badsjön är en stor pantano. Pantano betyder damm, fördämning, och det är vad det handlar om. På Francotiden gjordes en stor del av pantanos i Spanien, för att skapa reservvattendammar i det är torra landet. Det började med att man täppte till utflödet av en bäck, byggde fördämning och lät bäcken fylla dalgången. Allt i dalgången hamnade under vatten. Ibland hela byar, och är en pantano torkar ut kan man se ruinerna. Det är för det mesta förbjudet att bada i pantanos, bland annat för att det är för farligt, vem vet, rätt som det är dyker man på ett kyrktorn eller ett träd där i djupet.




Men Aracenas pantano kan man bada i, om man hittar till stranden. Det är iordninggjort med en liten sandstrand, och det har tills nyligen funnits en liten sommarbar där också.




Att hitta fram till den här sjön var lite som att komma hem. Jag är uppväxt vid Vänern, har aldrig förstått mig på hur man kan bada i det läskiga havet med strömmar och odjur, och Disa har stor respekt för det också. Men här klev hon i nästan direkt. Som jag. Det var skön temperatur i vattnet.
Det var kväll, inte så mycket folk kvar längre. Vi hittade en liten unge från grannbyn som gärna lekte med Disa. När Disa frös för mycket och ville gå upp fick den andra behålla hinken att leka med, och som tack låg det två småfiskar i den när Disa fick tillbaka den.




Ett jättefint ställe att bada på. Hit kommer vi åka många gånger.





Här ett inlägg om min första picknick med svärförlädrarna vid Minilla-pantanon. Så vackert det är där!

Ett annat inlägg om samma ställe, men helt annan situation. Gravid var jag och nära på galen av att ha varit instängd i stan i en hel månad på grund av att bilen var på lagning.


8 kommentarer:

  1. Vad härligt! Har hört att det ska byggas en strand i Sevilla, vid floden. Men det vattnet är ju inte så rent och badvänligt kanske. Här är det riktigt jobbig nu. 42 grader hela veckan och 45 på lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På lördag kommer jag att vara i Sevilla... :-(
      Det vore ju på tiden om den där stranden blir av. Det saknas bad i Sevilla.

      Radera
  2. "Att hitta fram till den här sjön var lite som att komma hem" Vad fint!! Det ser verkligen skönt ut.Insjöbad är barndom.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att du njuter nu! Med all rätt. Vackra bilder som alltid. Men bilden där med Disa med hinken i handen, den känns nästan lite sorglig. Vet inte vad det är men så upplever jag den bilden. Och håller man en hand för Jesús så blir den än mer sorglig.

    Äsch. Ni kommer att ha många härliga hinkstunder där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar... Jag känner inte så själv, men jag förstår att du kan uppleva bilden på det sättet.

      Radera
  4. Vilket drömställe! Ser ju helt fantastiskt ut, mycket bättre än en fullsmockad playa. Kisar man lite skulle det kunna vara Vätterstranden, men så fina böljande kullar i horisonten finns ju förstås inte här. Intressant info om pantanos! Hade ingen aning om att det kan finnas dränkta byar där i djupet. Det är lite fascinerande/kusligt också. Får mig att tänka på myten om Atlantis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kusligt! Ibland ser man reportage när pantanos har torkat ut och de gamla byinvånarna såtervänder till sin gamla by som blottats på botten.
      Jag tycker att havet är lite läskigt och badar hellre i en sjö. Min sjö är Vänern :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget