onsdag 20 september 2017

Matställen i Sevilla



Jag fick en fråga i kommentarsfältet av Catrin, som med ett gäng kompisar ska ut och åka, bland annat till Sevilla.

"Jag och några kompisar skall åka en sväng till Sevilla i slutet av september. Vi huserar i Fuengirola i vanliga fall men nu ska vi ta en liten biltur på några dagar och se andra städer i Spanien. Jag undrar ifall du har några restaurangtips som du kan dela med dig av?(...)Någon tipsade om restaurangen Maria Trifulca, vet du nåt om den? Den ligger fantastiskt och på deras terrass så har man tydligen en fantastisk utsikt men en del rewiews säger att det är ganska hetsigt och rätt taskig service. Så om du vet något härligt ställe med grym mat så blir jag superglad!"

Mariatrifulca ligger fint i fyren precis vid Trianabron. Läget är toppen, stället är alltid fullt av folk, men jag har konstigt nog aldrig ätit där, trots att jag passerat stället så många gånger.
Tyvärr måste jag säga, att taskig service får man räkna med i Sevilla. Folk man träffar på gatan är hur trevliga som helst, men gå in i en butik, restaurang eller in på en myndighet och du blir överraskad om du någon gång råkar på en trevlig person. Att restaurangpersonal är otrevlig eller likgiltig kan till viss del förklaras av usla arbetsförhållanden. Men jag tror också att är en sådan kultur i Sevilla. Tyvärr.

Jag äter sällan ute i Sevilla, men när ajg gör det är min huvudregel att undvika ställen med meny på engelska. Orättvist kanske, det kan ju vara bra mat och de behöver inte ta överspriser... men jag litar inte på sådana ställen.
Vi går alltid på billiga budgetställen med traditionell, andalusisk när vi äter ute. Ett bra sådant, som ligger nära utsiktsbyggnaden las setas i centrum, är Bar Dueñas (Plaza de Dueñas) som har bra, traditionell sevillamat, och personalen på det lilla stället är trevlig.
Ett annat bra ställe i centrum; Casa Morales (korsningen C/Inuesa och  C/Jimios). är ett rätt trevligt, mysigt ställe med traditionell mat och stora vintunnor.
Snett mitt emot ligger en freiduría (C Rodrigo de Triana) (C García de Vinuesa). Sevillaborna älskar att köpa hem friterad fisk av olika slag, och ibland har freidurían bord där man kan sätta sig och äta, med fisken i ett strutformat grovt papper.

I Triana har Taberna Blanca Paloma (korsningen C/San Jacinto och Pagés del Corro) brat mat, men det kan vara svårt att få plats om man vill sitta ner.
Den mycket undangömda tapasbaren Los Puentes (C/Santa Cecilia) är ett typiskt sevillanskt, fult ställe, med jättegoda räkor i vitlöksolja (gambas al ajillo).
Bar Oliva (San Jacinto) är ett bra ställe att äta på, och för den som gillar skaldjur är Mariscos Emilio (Avenida de Coria) ett toppenbra ställe!
I Triana har vi också, på ett mysigt torg, Bar Bistec och Bar La Plazuela (Plazuela de Santa Ana), dit för övrigt svärfar ofta går och sätter sig en stund.

Jag är inte den bästa tipsaren på det här. Framför allt nu äter vi sällan på stan, eftersom Jesús pappa redan har ordnat och planerat helgens alla måltider när vi kommer.
Kolla gärna bloggen De tapas con Chencho, och fyll på med tips i kommentarsfältet!
Lycka till!



4 kommentarer:

  1. Jag var på en fantastiskt charmig tapasbar i Sevilla en gång i sällskap med spanjorer. Jag tror den var ganska känd och jag har för mig att den var kaklad i blåvita toner. Jag minns att vi åt fiskar hela och att jag fick den mycket tvivelaktiga komplimangen att jag åt och drack och rökte som en hel karl. (nu har jag slutat röka i alla fall) Sedan gick vi på flamenco och planen att vara tillbaka i Badajoz nästa dag ör ett besök på en skola sprack totalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det låter som om du hade roligt! Mat och flamenco i Sevilla, där har vi en fulländad kväll!

      Radera
  2. Gick in och läste om Lidia i inlägget om arbetsförhållanden.. Undrar lite hur det går för henne nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon anmälde stället och fick stor hjälp av en fackförening. Ägarna betalade en ganska stor summa pengar till henne för att slippa gå vidare i rätten. I den här vevan blev Lidia tillsammans med en toppenbra man i fackföreningen, de har nu flyttat ihop. Hon är arbetslös.

      Radera

ny gadget

ny gadget