måndag 29 januari 2018

Sverige-Spanien i handboll? Här rapporteras bara fotboll...

- Undrar hur det går i handbollsmatchen...
- Va?
Jesús var förbryllad över mitt nyfunna intresse för handboll, eftersom den enda han vet som är mer ointresserad av sport än jag, är han själv.
- Det är ju EM-final. Sverige-Spanien! Det är viktigt! Jag vill att Sverige vinner!
- Jag kan lova dig att ingen människa här kommer att ha en aning om ifall Sverige vinner EM i handboll. Ingen följer handbollen.
Det är sorgligt sant. I Spanien rapporteras det bara från en enda sport, och det är fotboll. Sportsändningar på tv är samma som fotbollssändningar, och vad som händer i andra idrottsgrenar känner få till. Tänker återigen lite halvdeppig på Sverige, där man försöker få med alla typer av sport, dessutom både dam- och herrlag.
- En kommer att veta hur det går, och det är din pappa. Han skickade mig ett meddelande på mobilen förut och påminde om matchen.
Det där tramseriet med läkare, och gammalt groll om väder, skavde fortfarande. Det skulle kännas så BRA om jag (Sverige) fick den här segern över spanjorerna och deras springande hos läkare! Jag BEHÖVDE den här segern!


Följde för första gången en sportrapportering live i Aftonbladet. Humöret bara sjönk. 29-23, Spanien vann EM-guld i handboll för första gången någonsin. Det fattades bara det.



6 kommentarer:

  1. Matchen direktsändes på 1:an!!

    SvaraRadera
  2. Ja, min pappa direktrapporterade till mig via mobilen. Han lyssnade själv på radio, det sändes på sr, men jag orkade inte lyssna. Svärfar visste inte vilken kanal de sände matchen på, men han hade koll på att den var innan jag hade det. Kul för honom att Spanien vann, men jag hejade också på Sverige förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räckte bra för mig att följa den skriftliga rapporteringen, jag hade ingen lust att se matchen också. Detta bygger ju inte på något intresse för handboll och jag hade föredragit att bara läsa resultatet efteråt.

      Radera
  3. Hahaha, vilket roligt inlägg. Kan riktigt känna det där "jag behöver den här vinsten". Jättesynd att de inte vann och så tråkigt att vinsten inte uppskattas så mycket av spanjorerna (då hade vi ju faktiskt lika gärna kunnat få vinna, fatta vilket liv det hade blivit i svensk media).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, verkligen synd att de inte vann. När jag nu denan enda gång följde en sportmatch.
      Spanjorerna förtjänade inte vinsten som vi, på grund av ointresset ;-)
      Hoppas svärfar inte tar upp detta på fredag.

      Radera

ny gadget

ny gadget